Najatraktívnejšia vec na predaji produktov na Amazone je tá, že celý proces môže byť z veľkej časti zautomatizovaný. Vy nemusíte baliť tovar, ktorý si zákazníci u vás objednali. Nemusíte chodiť na poštu s balíkmi. Nemusíte riešiť prípadné reklamácie zákazníkov. Amazon totiž vieme využiť nielen na predaj našich produktov, ale aj na ich celkovú distribúciu k zákazníkom. Táto služba, ktorú Amazon poskytuje sa volá FBA (Fulfillment by Amazon). To je ten hlavný dôvod vďaka, ktorému vás toto podnikanie nefixuje na žiadnu lokalitu a poskytuje vám slobodu v podnikaní. Vďaka tejto službe môžete s Amazonom predávať hocikde na svete a pritom nemusíte nikam cestovať. Pre mňa je práve toto tá najdôležitejšia výhoda a preto sa venujem podnikaniu na Amazone.
Majte svoju značku!
Existuje viacero spôsobov ako sa dá na Amazone predávať. Avšak stratégia, ktorú odporúčam je predávanie svojich produktov pod vlastnou značkou s využívaním služby FBA. Predaj pod vlastnou značkou znamená to, keď firma A (výrobca alebo dodávateľ) vyrobí produkt pod značkou firmy B (predajca). V tomto prípade vy ste ten predajca. Takýto biznis model je úplne bežný, všade okolo nás sa nachádzajú tisíce rôznych značiek. V angličtine sa tento spôsobom volá „private labeling“ a viac si môžete o ňom prečítať aj na tomto odkaze: en.wikipedia.org/wiki/Private_label
Celý proces v krátkosti vyzerá nasledovne:
- Vyberiete si produkt, ktorý chcete predávať.
- Nájdete dodávateľa, ktorý vám ho vyrobí pod vašou značkou a pošle do Amazonu.
- Váš produkt je uskladnený priamo v Amazone.
- Zákazníci vytvárajú objednávky.
- Amazon sa stará o kompletnú logistiku vášho produktu smerom k zákazníkovi (balenie, distribúcia, reklamácie, atď.)
- Každé dva týždne Amazon posiela peniaze na váš účet.
Aký produkt budem predávať?
Je úplne v poriadku ak na začiatku netušíte aký produkt by ste chceli predávať. Zásada, ktorej sa pri tomto druhu podnikania držíte je tá, že budete ponúkať to, čo sa už predáva. Produkt, ktorý je zabehnutý a má zabezpečený dopyt tým, že ho ľudia sami vyhľadávajú v Amazone. Takýchto produktov môžu byť tisíce, pretože sú to produkty bežnej spotreby, ktoré ľudia v bežnom živote potrebujú. Nebudete sa zameriavať na príliš drahé produkty, pretože by ste tam mali vysoké počiatočné náklady kvôli nákupnej cene. Podobne, nie sú pre vás aktuálne ani príliš lacné produkty, keďže pri nich by väčšiu časť z tržieb skonzumovali poplatky Amazonu za využívanie FBA.
Produkty, ktoré sú pre vás ako pre predajcov na Amazone zaujímavé sa bežne predávajú niekde v rozpätí 15 – 50 amerických dolárov. Alebo EUR pokiaľ by ste sa orientovali na niektorý z európskych Amazonov.
Táto hranica je pre vás orientačná, pretože pri nej nebudete mať príliš vysoké náklady na nákup tovaru. A ďalším dôvodom je ten fakt, že zákazníci nakupujú v tejto cenovej hladine často impulzívne a na takých sa tiež oplatí orientovať.
Najpredávanejšie produkty
To aké produkty sa na Amazone dobre predávajú nie je žiadna tajná informácia. Amazon zverejňuje rebríček top 100 najpredávanejších produktov v každej svojej kategórii, takže ktokoľvek si ich môže pozrieť. Stačí napísať do Google výraz „Amazon best sellers“ a dostanete sa na stránku www.amazon.com/Best-Sellers/zgbs. Na ľavej strane je zoznam všetkých kategórií a podkategórií, kde si môžete pozrieť tie produkty, ktoré sa momentálne najlepšie predávajú. Tento zoznam na Amazone považujem za najpodstatnejší, ale inšpirovať sa dá samozrejme aj na Ebay alebo podobných portáloch.
Vlastná značka
Pri výbere produktu sa musíte vždy zamyslieť nad tým, či je potencionálny produkt vhodný na to, aby ste mu dali svoju vlastnú značku. Vždy je to na dohode s výrobcom, či je ochotný vyrobiť vám produkt pod vašou značkou alebo nie. Ak nie, tak nemá zmysel strácať čas, pretože vy hľadáte predsa takú vec, na ktorej bude vaša značka. Našťastie existuje obrovské množstvo rôznych druhov produktov, pri ktorých nie je výrazná dominancia jednej značky, a preto môžete aj vy prísť s niečím podobným.
Ak už teda budete mať predstavu o tom, aký produkt by pre vás mohol prichádzať do úvahy, potom nasleduje ďalší krok – nájdenie dodávateľa. Potrebujete jednoducho nájsť toho, kto pre vás tento produkt vyrobí.
Kto mi môj produkt vyrobí?
Skôr než sa v celom procese môžete pohnúť ďalej, musíte mať zoznam aspoň zopár produktov, ktoré sú pre vás zaujímavé a chceli by ste ich predávať. Vyberiete si teraz najatraktívnejší z nich a idete hľadať dodávateľa, ktorý ho pre vás vyrobí.
Odporúčam hľadať dodávateľov primárne na dvoch miestach:
- Google.com
- Alibaba.com
Ešte pred tým, než sa pustíte do pátrania po vhodnom dodávateľovi iba pripomeniem, že máte záujem iba o takého dodávateľa, ktorý vám umožní resp. bude ochotný dať na produkt vašu vlastnú značku. Ak narazíte na takého, ktorý „private labeling“ neumožňuje, tak nestrácate čas a idete hľadať ďalej.
Google.com
Do vyhľadávania v Google zadajte kľúčové slovo vášho produktu a prípadne výraz ako napr. manufacturer, private label alebo wholesale. Je dôležité si uvedomiť, že dobrého dodávateľa môžeme nájsť aj na 15tej strane v Google. Nemusíte to teda hneď vzdávať ak ste nenašli nikoho na prvej strane. Mnohí výrobcovia ani len netušia, čo je to SEO a majú svoje stránky v žalostnom stave. Takže ten fakt, že vo vyhľadávaní sa môžu nachádzať hlboko vôbec nemusí znamenať, že vyrábajú nekvalitné produkty alebo sú nespoľahliví.
Alibaba.com
Alibaba je najväčší veľkoobchodný portál na svete. Aj pri hľadaní v Google, vždy dostanete nejaké výsledky s odkazom na Alibaba. Veľká väčšina dodávateľov, ktorí ponúkajú svoje produkty na tomto portáli sú z Číny. Je to realita dnešnej doby, veď určite aj väčšina produktov, ktoré máte v domácnosti boli vyrobené v tejto krajine. Netreba sa toho vôbec báť, dnes je úplne bežné, že sa rôzne druhy tovarov z tejto krajiny importujú. Väčšine predajcov ponúkajúcich svoje veci na Amazone im ich taktiež poslal do skladu Amazonu ich dodávateľ z Číny.
Samozrejme, ak sa vám podarí nájsť lokálneho dodávateľa v tej krajine, v ktorej chcete aj predávať, je to úplne v poriadku. Prípadne v inej krajine. Alebo ak vy máte produkty, ktorý vyrábate a chcete ich predávať cez Amazon. Celé je to len o matematike, čo sa cenovo oplatí, aké by boli náklady na dopravu, tak aby vám ako predajcovi vyšla zaujímavá marža pri predaji.
Vytváram svoju značku
Čo znamená vlastná značka? Áno, je to váš „brand“, ktorý vlastníte iba vy a nikto iný. Nikto okrem vás sa nemôže touto značkou popýšiť, je to niečo, čo je naozaj iba vaše. Viem, že v tejto chvíli vám to môže pripadať príliš virtuálne, ale najlepšie to človek vždy pochopí pri svojom prvom produkte. Vtedy keď uvidí, že produkt pod jeho vlastnou značkou mu zaručuje úplnú slobodu, pretože si s ním môže robiť čo len chce. Nikto mu nezasahuje do cenotvorby, marketingových aktivít a pod.
Čo potrebujem k vytvoreniu vlastnej značky?
Myšlienku a dizajnéra. To vám v tejto fáze úplne postačuje. Vymyslíte si svoj názov pre produkt. Ideálne jednoslovný, vyjadrujúci súvislosť s vašim produktom, originálny a taký, ktorý má voľnú doménu .com. Nie je to podmienka, ale ja to odporúčam, pretože chcete predsa predávať na zahraničnom trhu a takáto doména sa vám neskôr môže zísť. Taktiež nemusí byť podmienkou ani to, že ten názov bude mať súvislosť s vaším produktom, veď pozrime sa na príklad, že najlepšie telefóny na svete majú značku „Jablko“ J. Ja len vravím, že ak sa podarí mať taký názov, ktorý by smerom k zákazníkom jasne komunikoval už z prvého vnemu o čom asi vaše produkty sú, tak tým lepšie.
Musím svoju značku niekde zaregistrovať?
Vašu značku nepotrebujete nikde registrovať, ale samozrejme, je to na vás. Ja osobne v tomto nevidím zatiaľ zmysel, aby som sa v tejto počiatočnej fáze, keď ešte neviem ako sa mi bude dariť predávať, zaoberal registrovaním svojej novovytvorenej značky na úrade pre registráciu ochranných známok. Ak však máte na to iný názor, máte na to čas a peniaze, kľudne si vytvorte ochrannú známku aj hneď. Ja sa však týmto zvyknem zaoberať až v ďalšej fáze, po rozbehnutí predaja.
Vytvorenie loga
Potrebujete logo. Veď predsa musí byť vaša značka nejakým spôsobom aj graficky vyjadrená. Logo vašej značky bude na produktových fotografiách, obale, prípadne webstránke. Neľakajte sa prosím toho, že vytvorenie loga je príliš drahá záležitosť. Nie je. Našťastie existujú portály ako napr. Freelancer.com alebo Upwork.com, kde vám vedia dizajnéri z celého sveta ponúknuť svoje služby za pár drobných. V tejto fáze nám to úplne postačuje. Neskôr ak uvidíte, že sa vám predaje slušne rozbiehajú, tak potom kľudne začnite rozmýšľať nad prípadným vylepšením dizajnu vášho loga, ak to budete považovať za potrebné.
Ak teda už vaša značka bude existovať, môžete sa pohnúť v celom procese ďalej a zaregistrovať svoj produkt na Amazone.
Ako sa dostane môj produkt do Amazonu?
Momentálne sa nachádzate vo fáze, keď viete aký produkt budete predávať, našli ste dodávateľa, ktorý ho pre vás vyrobí. Máte pripravené logo a dizajn svojej novej značky, ktorú váš dodávateľ umiestni na váš produkt.
Princíp predaja na Amazone je ten, že si od svojho výrobcu objednáte (kúpite) určitý počet produktov, za ktoré mu zaplatíte a on vám ich následne pošle do skladu Amazonu. Pri prvej objednávke odporúčam objednať menšie množstvo, napr. 100 – 300 ks. Netreba investovať hneď do tisícov kusov keď ešte neviete ako na váš produkt zareaguje trh. V sklade Amazonu bude váš tovar uskladnený, keďže Amazon sa vám stará aj o celkovú logistiku a predaj.
Platba
Spôsob akým za tovar zaplatíte môže byť rôzny. Najčastejším prípadom býva platba cez Paypal alebo Escrow na Alibaba.com. Určite je bezpečnejšie platiť takto prostredníctvom tretej strany ako priamo z karty.
Čiarový UPC kód
Pred tým než váš produkt zaregistrujete na Amazone, potrebujete mať kúpený čiarový kód, pretože každý výrobok je unikátny a musí byť týmto spôsobom identifikovateľný. V prípade predaja na Amazone nemusí byť čiarový kód nevyhnutne na výrobku, každopádne UPC kód budete potrebovať zadať pri registrovaní produktu do Amazonu. Čiarové kódy sa dajú jednoducho a lacno kúpiť na rôznych portáloch ako napr. instantupccodes.com.
Vytvorenie prvej objednávky do Amazonu
Svoj produkt zaregistrujete vo svojom účte predajcu na Amazone. To je nevyhnutný predpoklad na to, aby ste mohli vytvoriť prepravný dokument. Prepravný dokument potom vo formáte pdf pošlete svojmu dodávateľovi, ktorý ho vytlačí, nalepí na krabice s tovarom a odovzdá prepravnej spoločnosti. Na prepravnom dokumente sa nachádza aj presná adresa skladu v USA kam bude váš tovar poslaný.
Tento krok je vzrušujúci, pretože za krátky čas sa váš vlastný produkt objaví k dispozícii miliónom potencionálnych zákazníkov na najväčšom predajnom portále na svete. Otvárajú sa tým pre vás dvere k obrovskému trhu, čo je naozaj veľká príležitosť.
Ako naštartujem predaj
Cestu vášho produktu od dodávateľa do Amazonu môžete priebežne sledovať online vo vašom účte predajcu. Akonáhle dostanete informáciu od Amazonu, že váš produkt bol zaskladnený a je k dispozícii na predaj, dosiahli ste ďalší dôležitý míľnik v tomto procese.
Prakticky to však bude vyzerať tak, že produkt v Amazone síce existovať bude, ale vo výsledkoch vyhľadávania bude veľmi hlboko. A to je najmä vďaka tomu, že nemá ešte vhodne upravenú svoju produktovú stránku a chýbajú mu pozitívne hodnotenia od zákazníkov.
Produktová stránka
Pod produktovou stránkou si predstavte stránku vášho produktu na Amazone, z ktorej ho budú zákazníci kupovať. Avšak na to, aby ho kúpili ho budú musieť najprv nájsť. A preto treba mať dôležité kľúčové slová (zákazník ich zadáva pri vyhľadávaní) obsiahnuté v týchto častiach produktovej stránky:
- Názov produktu
- 5 hlavných benefitov
- Popis produktu
Okrem toho sú veľmi dôležité fotografie, ktoré predstavujú váš produkt vizuálne.
Produktové fotografie
Fotografie sú spolu s názvom tými najdôležitejšími časťami produktovej stránky. Oko zákazníka sa totiž pozerá najprv sem. Predstavte si zákazníka, ktorému sa pri vyhľadávaní na prvej stránke objavilo 20 podobných produktov. V rýchlosti a na základe prvého dojmu sa rozhoduje, na ktorý produkt klikne. Preto sú dobré produktové fotografie veľmi dôležité a rozhodne sa na nich neoplatí príliš šetriť.
Hodnotenia produktu
Akonáhle sa zákazníkovi váš produkt na prvý pohľad pozdáva, potrebuje si overiť, ako boli doterajší zákazníci spokojní. Pôjde si preto pozrieť aké hodnotenia má, chce sa uistiť, že urobí dobrú kúpu. Je preto dôležité, aby pri vašom produkte prevažovali 5 a 4-hviezdičkové hodnotenia. Sú viaceré spôsoby, ako pri rozbiehaní produktu získať čo najskôr hodnotenia, napr. môžete urobiť uvádzaciu akciu, znížiť jeho cenu a inzerovať to na Facebooku.
Mať aspoň zopár pozitívnych hodnotení pri svojom produkte je nevyhnutným predpokladom pre spustenie inzercie na Amazone.
Ako zvyšujem návštevnosť
Dostali ste sa do fázy, v ktorej sa váš produkt na Amazone nachádza, má vhodne upravenú svoju stránku a má zopár prvých hodnotení. To je úplný základ a predpoklad na rozbehnutie ďalších krokov na zvýšenie návštevnosti.
Existuje viacero spôsobov, ktorými je možné produktovú stránku vášho produktu zviditeľnovať. Potrebujete ho spropagovať, aby ho ľudia začali kupovať a tým pádom sa bude dostávať vo výsledku vyhľadávania stále vyššie. A tým, že sa bude dostávať vyššie, čím ďalej tým viac zákazníkov ho bude nachádzať prirodzeným spôsobom (nie vďaka platenej inzercii). Znamená to aj to, že vášmu produktu začnú postupne pribúdať hodnotenia, čo tiež potom prirodzene zvyšuje jeho kredibilitu.
Inzercia na Amazone
Pre mňa je doteraz najdôležitejším spôsobom získavania návštevnosti Amazon Sponsored Ads alebo inzercia priamo na Amazone. Podobne ako aj na iných platformách tiež funguje na princípe PPC, to znamená, že platíte za preklik. Vďaka inzercii na Amazone môžete identifikovať práve tie kľúčové slová, ktoré pri vašom produkte najviac fungujú a práve na ne potom neskôr zacieliť inzerciu.
Sociálne siete
Ďalším spôsobom, ako môžete dať o svojom produkte vedieť je Facebook. Je dobré si vytvoriť produktovú stránku, ale nazvať ju inak než pod vašou značkou. Názov stránky by mal ihneď vypovedať o čom tá stránka je, aby ľudí lákala kliknúť na tlačidlo Páči sa mi.
Keďže predávate na zahraničnom trhu, v USA je napríklad dosť populárny aj Pinterest alebo Instagram. Takže pokiaľ máte viaceré podarené fotografie svojho produktu, určite sa oplatí prezentovať aj na týchto sociálnych sieťach.
Youtube
YouTube je ďalším výborným zdrojom návštevnosti. Nemusíte hneď túto možnosť zavrhnúť s tým, že vôbec neviete, ako by video o vašom produkte mohlo vzniknúť. Na začiatok môže stačiť ak by ste nechali natočiť spontánne amatérske hodnotiace video niekomu, kto sa tejto problematike venuje. Takýto ľudia sa dajú nájsť na portáloch ako napr. freelancer.com, upwork.com alebo fiverr.com. Neskôr samozrejme môžete osloviť aj menšiu firmu, ktorá sa výrobou produktových videí zaoberá.
Existujú ďalšie spôsoby zvyšovania návštevnosti, viac o nich píšem vo svojom ebooku Návod na zarábanie cez Amazon. Budovanie značky svojho produktu sa môže uberať rôznymi smermi, vôbec sa nemusíte časom viazať iba na Amazon.
Ako pokračovať ďalej s budovaním vašej značky?
Začať s budovaním vlastnej značky práve na Amazone je výborná vec, pretože Amazon je najväčší predajný portál na svete, ktorý nám vie zabezpečiť dopyt už na začiatku. Je to obrovská výhoda, pretože pokiaľ máme naozaj kvalitný produkt a dobre spravenú jeho predajnú stránku, tak naše predaje sa vedia rozbehnúť hneď od začiatku.
Pre mňa má však tento biznis model viaceré výhody, nielen túto jednu. Napríklad, poskytuje mi slobodu v podnikaní. Nie som viazaný na žiadne konkrétne miesto. Využívam technické vymoženosti dnešnej doby, vďaka ktorým predávam pomocou môjho laptopu na druhom konci Zeme. Viaceré aktivity súvisiace s týmto druhom podnikania nemusím vykonávať ja sám, ale môže ich za mňa pokojne robiť aj niekto iný.
Napriek týmto nesporným výhodám nemusíte však zostať iba pri Amazone. Amazon je iba jedna platforma, existujú predsa aj ďalšie možnosti ako dostať váš tovar k zákazníkom. Postupne môžete vytvárať ďalšie produkty do svojho portfólia. Môžete svoju ponuku rozšíriť napr. na Ebay. Ak sa ukáže, že váš produkt je naozaj kvalitný a ľudia ho chcú, môžete si vytvoriť vlastný eshop a predávať u nás.
Možností ako ďalej a ktorým smerom pokračovať je naozaj viacero a pokiaľ sa budete chcieť neustále v online biznise rozvíjať, určite sa pre niektorú rozhodnete. Každým rokom sa celosvetovo zvyšuje počet nakupujúcich online, čo robí túto oblasť neustále atraktívnu, či už pre predajcov alebo pre samotných zákazníkov.
Istou vecou je však to, že pokiaľ sa rozhodnete vyskúšať tento druh podnikania, od samého začiatku, už s vytváraním svojho prvého produktu získate veľmi veľa praktických skúseností, ktoré budete môcť využívať možno celý život. Najlepšie sa predsa učí na konkrétnych príkladoch a v reálnych situáciách. Mňa táto oblasť baví a podporujem každého kto sa vydá podobným smerom. Vytvoriť vlastný produkt a predávať ho vo svete si vyžaduje síce dosť práce, ale vôbec to nie je nereálne a určite to môžete dokázať aj vy. Je to iba na vašom rozhodnutí.
Miloslav Ježo – Autor eBooku Návod na zarábanie cez Amazon
Som nadšenec vytvárania vlastných produktov a budovania značky. Vybudoval som úspešný online biznis na Amazon.com, ktorý mi neustále generuje príjem.
Ponúkam ľuďom konkrétny návod ako si môžu takéto podnikanie vytvoriť a vďaka tomu zmeniť svoj doterajší život. Môj príbeh si prečítate tu >>
AUTOR:
Miloslav Ježo
* Článok zaradený do súťaže časopisu Digitalmag v roku 2017 *