Abstrakt
Sociálne siete sú v súčasnosti medzi užívateľmi veľmi populárne a práve títo užívatelia sa stávajú našou cieľovou skupinou a preto je potrebne vedieť, ako túto cieľovú skupinu osloviť tak, aby sme mali z toho osoch, úspech a zisk.
Kľúčové slova: sociálne média, sociálna sieť fanúšik, uživateľ, profil
Úvod
21.storočie prináša podnikateľom nevídané možnosti, ako rozširovať, zhodnocovať a propagovať svoj biznis. Sociálne média v súčasnosti majú medzi užívateľmi obrovskú popularitu
Čo je vlastne sociálna sieť? Odpoveď sa veľmi blíži obsahu slova sieť – je to teda istá forma vzájomného prepájania kontaktov medzi ľuďmi pomocou jednej komunikačnej platformy. V praxi sociálna sieť pozostáva z profilov, ktoré si vytvárajú a vypĺňajú samotní užívatelia. Každý užívateľ sa potom pomocou siete môže spájať s ostatnými užívateľmi alebo sa môžu spoločne združovať do skupín na základe podobných záujmov.
Medzi najznámejšie sociálne siete používané slovenskými užívateľmi patrí predovšetkým: Facebook, slovenský Pokec, MySpace, Twitter, LinkedIn, Google Buzz, YouTube, Flickr či Wikipedia.
Ako využiť sociálne siete vo váš prospech?
Sociálne siete vám dávajú možnosť prejaviť ľudskú stránku vášho podnikania, pretože to je to, čo dnes v online marketingu funguje ako jedna z najlepších komunikačných stratégií. Reálnosť, aktuálnosť a ponuka sú faktory, ktoré privádzajú ľudí zaujímajúcich sa o váše produkty. Nechcú sledovať denne váš web a čakať na update, nechcú vám písať mail a čakať na odpoveď, nechcú telefonovať ale hcú vám dať like alebo follow a nestarať sa o vyhľadávanie informácií. A už bude závisieť len na vás, aké aktuality fanúšikom dodáme.
Adam Zbiejczuk si mysli, že existujú štyri základne ingrediencie, ktorých pomer je rôzny pre každú jednotlivú spoločnosť či značku, ale práve oni sú základom úspešnosti na sociálnych sieťach (1):
- Cool faktor – vtip
- Užitočnosť/výhodnosť
- Okamžitosť
- Osobný prístup
1. Cool faktor – vtip
Najhorším zabijakom našich profiloch na sociálnych sieťach je nuda. Našich zákazníkov nezaujímajú dlhé, časté a nútené statusy bez posolstva, odkazy na iné mediálne zdroje a správy alebo často postované informácie, ktoré nezaujímajú nikoho z vnútra firmy a nie to ešte zákazníkov.
Naše značky sa nestanú samé od seba známe. Podľa Adama Zbiejczuku, naša značka nie je zrovná Ferrari, ktorá je jednoducho cool a love brand, ale záleží to od nás ako sa k tomu postavíme(2). Aj z malej bezvýznamnej značky môžeme našou aktivitou a kreativitou vytvoriť aj celosvetovo známu značku.
Každú informáciu, ktorú zverejníme na profile, by sme mali vedieť podať vtipné, aby zaujala zákazníka. Mala by mať formu pobavenia ako napríklad urobiť pekný alebo vtipný obrázok, čí videa. Stále platí, že na sociálnych sieťach obrázky viac priťahujú ako samotný text.
2. Užitočnosť
Podľa viacerých výskumov sa zistilo, že ľudia sa najčastejšie stávajú našimi fanúšikmi v ich prospech a vypočítateľnosti. Chcú aby to bolo pre nich výhodne a očakávajú od nás, čo najviac – nie len zľavy a výpredaje ale aj exkluzívne ponuky a možnosť aby sa ako prvý dozvedeli o novinkách. Môžeme byť pre našich fanúšikov cennými poskytovateľmi cenných informácií a preto by sme mali na našej stránke alebo profile zverejňovať napríklad zaujímavé odkazy na novinky zo zahraničia. Kvalitné informácie sa dlhodobo vyplácajú.
Kvalitný obsah je jednou z ciest, ktorá je zložitejšia a prácnejšia ako vkladanie fotiek alebo obrázkov, ale prináša úspech u väčšine cieľových skupín
3. Okamžitosť
Sociálne siete sú tiež zdrojom aktuálnych informácií, ktoré nevyužívajú iba obyčajný užívatelia ale aj marketing, ktorý aktuálne informácie využíva pre jeho marketingové účely. Je dobre vedieť, čím svet okolo nás a našich zákazníkov práve žije. Pokiaľ dokážeme rýchlo reagovať, prinesie nám to plusy.
4. Osobný prístup
Vytvorenie osobného a firemného profilu slúži k oficiálnej komunikácii značky so starými ale aj s potenciálnymi zákazníkmi. Čím viac fanúšikov máme, tým väčší počet ľudí vie firma schopná osloviť. Dôležite je ochota baviť sa on-line so svojimi klientmi, či už cez správy alebo komenty pod príspevkom a čo najrýchlejšie a kvalitne odpovedať, keď sa niekto pýta. Komunikácia je dôležitá, lebo komunikáciou budujeme značku, vylepšenie image spoločnosti alebo uvádzanie nových produktov pre cielenú skupinu. Vhodnou komunikáciou môžeme dosiahnuť aj zvýšenie predaja. Rada ako získať fanúšikov je používať sedliacky rozum a byť trpezlivý, pretože fanúšikov sa neoplatí kupovať alebo nasilu naháňať. Potrebujeme skutočných fanúšikov, nie iba čísla.
„Firemní profil slouží k oficiálni komuinikaci značky se stávajicími a potencionálními zákazníky.“ (Jan Podzimek, 2014.s.141)(3)
Vplyv prispevkov uživateľov na získavanie zákazníkov
Podľa Vanessa Fox uživateľmi vytorení obsah – ktorý umožníme uživateľom vložiť na našu stránku/profil – môže byť prospešný z viacerých hľadisk. Pomáha nám to sa viacej zblížiť s našími fanušíkmi, umožni rychlejšie zostaviť materiál, ktorý pomôže navštavníkom a pomôže to lepšie umiestniť vyhľadavačoch.(4)
Uživateľov musíme neustále oslovovať našimi prispevkami a tak im dať lákavy dôvod, prečo by mali prispievať na našu stránku. Súčasne musí byťnaša stránka plnena obsahom (obrazky, videa, články, ponuky, statusy) a nie prázda a taktiež je potreba niekoho, kto by dohliadal na tento proces. Dôležite je nechat vyjadriť názor uživateľov, či už ich názory pozitívne alebo negatívne. Vymazávanim príspevkov uživateľov môžeme spôsobiť nedôveru voči našej stránke a negatívne recenzie. Je potrebne odlíšiť, kedy je vhodné vymázať nežiaduci prispevok od uživateľa, ktorý nám môže umyselné pokaziť dobre meno značky.
Záver
V článku sme sa zaoberali ako byť úspešný na sociálnych sieťach so svojou spoločnosťou, ako jej vybudovať značku, ako si získať fanúšikov a udržať si ich. Na základe poznatkov Adam Zbiejczuka sme si predstavili štyri základne ingrediencie, ktorých pomer je rôzny pre každú jednotlivú spoločnosť a práve oni sú základom úspešnosti na sociálnych sieťach.
Literatúra
(1) ZBIEJCZUK. A.: Online marketing. Brno: Computer Press, 2014.s.132. ISBN 978-80-251-4155-7
(2) ZBIEJCZUK. A.: Online marketing. Brno: Computer Press, 2014.s.133. ISBN 978-80-251-4155-7
(3) PODZIMEK.J.: Online marketing. Brno: Computer Press, 2014.s.141. ISBN 978-80-251-4155-7
(4) FOX. V.: Marketing ve veku společnosti Google.Brno: Computer Press, 2011.s. 207. ISBN 978-80-251-3357-6
Autor: Dominika Egyedová