Ako online marketing zmenil chlapcovi z úradu práce život

sc171

Znie to neuveriteľne, ale ako nezamestnaný a bez pravidelného príjmu som si povedal, že načas dám prednosť štúdiu pred prácou. Čo mi to vôbec napadlo? Môj príbeh začína v júli roku 2016, kedy som po 6 rokoch práce, ukončil pôsobenie v spoločnosti, ktorú som úspešne vybudoval a rozhodol sa pre zásadnú zmenu v živote. A tak som sa ocitol na úrade práce a s kľudom angličana rozmýšlal nad tým, čo bude so mnou ďalej. To som ešte netušil, že jedného dňa budem písať článok o online marketingu.

Príbeh pokračuje, keď po niekoľkých týždňoch evidencie na úrade práce som hodnotil svoj stav a tvoril vízie svojho života. Rozpísal som si zoznam vecí, ktoré som v živote robil a v ktorých sa cítim dobre. Vedel som, že mojou devízou je zapálenie pre kreativitu a nadšenie pre veci, ktoré majú zmysel. Rovnako tak som vedel, že túžim po vlastnom projekte. Ako sa však k takému niečomu dostať a ako vlastne začať, keď trčím na úrade práce?!

Z ničoho nič som započul niečo o možnosti preplatenenia akreditovaných rekvalifikačných kurzov. Vedel som, že to je to, čo som potreboval počuť a už zanedlho som sedel v lavici a ako úplny amatér si začal užívať 21 kurzov z oblasti online marketingu, ktoré ma úplne pohltili. Prečo online marketing? Sám neviem, napadlo mi, že niečo o tom vedieť, by mohlo byť dobrým odrazovým mostíkom pre projekt, nech bude akýkoľvek.

Čítaj môj príbeh ďalej a dozvieš sa, prečo aj napriek tomu, že som stále na úrade práce,
píšem s takou odvahou.

Internet Marketing – propagácia na webe: Prvý kurz, ktorý odštartoval moju cestu a vytvoril mi predstavu o počiatočných krokoch, ktoré treba vykonať, ak chcem pôsobiť na internete. Začal som si vytvárať obraz o tom, že byť na internete nie je sranda a ak nad tým čo i len uvažujem, robiť to poriadne by malo byť samozrejmosťou. Inak sú to len vyhodené peniaze a premrhaný čas. Začína to solídne, zoznamujem sa s názvoslovím a celkovým prostredím.

Internet Marketing – návrh online stratégie: Pokračoval som školením o tom, aké je dôležité ujasniť si, čo vlastne chcem na tom internete robiť. Chcem predávať alebo niečo prezentovať? Ak áno, stotožňuje sa to s mojim biznis zámerom? Mám vôbec nejaký? Poznám nástroje, ktoré internet ponúka a ktoré je nutné mať navzájom prepojené? Viem ich ovládať? V tomto momente sa mi začína točiť hlava, ale kupodivu ma to zároveň začína nesmierne baviť.

Content Marketing – tvorba obsahu: Vedomosti sa mi prepájajú a vnímam súvislosti, ktoré nadväzujú na predchádzajúce kurzy. Rozoberá sa téma, ktorá tvorí to viditeľné na webe, definuje výpovednú hodnotu a zdôrazňuje to, ako vážne to na tom internete myslím. Bez správne nastaveného obsahu a spôsobu komunikácie s publikom, sa moje bytie vo virtuálnom priestore stáva len čímsi prázdnym, čo mi nakoniec aj tak nikto neuverí.

SEO – optimalizácia pre vyhľadávače: V kruhoch pochybovačov tradujú mýty o zbytočnosti SEA. Naivne som týmto mýtom veril aj ja, no našťastie len do času, kým som nezažil jedno z najzaujímavejších školení v živote. Po SEO kurze mi prišlo trochu smutno, keď som si predstavil chudákov, ktorí začínajú budovať svoj web bez toho, aby jasne pomenovali svoje ciele, aby ešte pred spustením webu si vyriešili rozbor kľúčových slov a ktorí žiaľ nemajú vedomosť o tom, aká podstatná je dlhodobá starostlivosť s svoje onpage a offpage prostredie.

Word Press – tvorba webstránok: Spočiatku som k tejto téme programátorstva pristupoval váhavo. Neskôr som veľmi jasne pochopil, že nie je nič dôležitejšie, ako poznať pozadie stránky a vedieť sa v nej orientovať, upravovať ju, opravovať a pohybovať sa v nej. Oči sa mi rozžiarili, keď som po tomto kurze pochopil, že ja vlastne nie som odkázaný na nikoho a jednoduchý, ale funkčný web si môžem hravo urobiť aj sám.

Adobe – grafické práce: Priznám sa, nechcelo sa mi do toho, pretože som vedel, že grafika je samostatný vedný odbor. Po prvej hodine som však pochopil, že toto sú základy, bez ktorých by som sa ďalej možno síce pohol, ale nie na dlho. Veď čo môže byť lepšie, ako keď si viem sám poradiť s jednoduchými úpravami a nastaveniami, ktoré uľahčia moju prácu. Začínal som vidieť zmysel všetkého čo sa učím a potenciál vo využití každej maličkosti.

Copywriting – dokonalý text: Písať texty som obľuboval, no nikdy som sa nezamyslel nad ich skutočnou silou. Vedieť pekne písať je síce milé, no je ťažšie riešiť otázky typu kedy písať, pre koho písať a ako písať. Každá zverejnená veta rozhoduje o predaji a dôvere alebo o opaku oboch tvrdení. Chcel som to vedieť a neukrátiť sa o možnosť zatraktívniť svoju stránku a urobiť ju zrozumiteľnou pre svoje publikum. Predo mnou bola posledná štvrtina kurzov, no už tu som vedel, že tieto informácie sú ako poklad.

Email marketing – efektívna komunikácia: Slovo efektívny sa mi veľmi páčilo. Presne vystihuje e-maily tým, čím naozaj sú. Môžem si zozbierať databázu kontaktov na klientov, čitateľov, podporovateľov a pravidelne ich informovať o živote projektu. Viem byť s nimi v kontakte, zaujímať sa o nich, zbierať ich názory a dať im tým najavo, že mi na nich záleží. Nič to nevystihuje lepšie, ako byť efektívny.

Facebook marketing – správny sociálny manažér: Pár facebook stránok som už spravoval, snažil sa cez ne vytvárať predaj a podporovať web, no nebolo to jednoduché. Facebook ako najväčšie sociálne médiu na webe láme hlavu nie jednému správcovi. Na kurze som si uvedomil, že ak mi už facebook má pojedať nejaké peniažky, bolo by rozumné ho aj vedieť dobre ovládať.

PPC kampane – platená reklama na internete: Nevedel som, že PPC kampane cez Google Adwords sa radia k najefektívnejším práve preto, že môžem mieriť reklamou presne na tých, ktorí ma hľadajú a platím za samotný klik, nie za zobrazenie. Potešil som sa, keď som pochopil, že môžem takto ľahko podporiť svoj web a zároveň budovať povedomie o mojej značke.

Analytics – štatistiky a meranie: Toto bol naozaj trefne nastavený posledný kurz. Veď načo by mi bolo to všetko, čo som sa naučil, ak by som to nevedel zmerať, vyhodnotiť a optimalizovať. Štúdium som ukončil nástrojom, ktorý mi dá odpovede na väčšinu otázok, ktoré sa týkajú existencie na internete. Bez sledovania a vyhodnocovania v Analytics by som len triafal do prázdna.

REŠPEKT PRED ONLINE MARKETÉRMI

Po 5 mesiacoch intenzívneho absorbovania vedomostí o online marketingu som si uvedomil v akej nevýhode sú firmy, ktoré sa snažia predrať medzi vlkmi bez toho, aby čo i len tušili o čom online marketing je a aký je dnes dôležitý. Pochopil som, prečo o veľkých spoločnostiach neustále počujem a ako je možné, že ma ich reklama naháňa na každom kroku. Môže za to more investovaných prostriedkov, ktoré sa lejú do oddelení špecialistov a marketérov a tí denno denne tvoria a inovujú.

Z NULY NA 6500 ZA 14 DNÍ

Pred pár mesiacmi som nemal ani len tušenie o tom, čo online marketing je a aká je to drina. Rozhodol som sa to teda otestovať na vlastnej koži. Veď, na čo by mi všetky tie vedomosti a hodiny trávené na kurzoch boli, keby som si v tom mori aj sám nezaplával.

Zrodila sa myšlienka a tak stále evidovaný na úrade práce, som si začal pripravovať projekt osobného blogu, ktorý som tvoril postupne od základov, podľa informácií, ktoré som stihol vstrebať. Príprava trvala približne mesiac čistého času. Od definovania myšlienky, štruktúry, obsahu a komunikačných kanálov, cez napísanie textového obsahu, tvorby redakčného plánu, stanovenia cieľov, až po samotné zakúpenie témy, domény a hostingu, doladenie webu a samotné spustenie.

Spustenie projektu vo mne vyvolalo zmiešané pocity. Na webe je toho strašne veľa a ja som bol len ďalšia smietka. Prečo by si mal niekto všimnúť mňa? Po zavesení prvých článkov a reakcií ľudí sa však začalo diať to, s čím som úplne hneď nerátal. Čítanosť nepoznaného a úplne nového webu je po pár dňoch stovky užívateľov denne a tisíce zobrazení. Zapojil som sa aj do súťaže Bloger roka, v ktorej môj blog postupuje v kategórií nováčik z prvej trojky zo 105 blogov do finále.

sc173sc172

Pre niekoho to je veľa, pre niekoho to môže byť mizivé. Ja však viem, že ešte prednedávnom som o tom nevedel prakticky nič a dnes existuje miesto na internete, na ktoré sa ľudia radi vracajú. Online marketing mi zmenil život a aj napriek tomu, že som ešte stále na úrade práce viem, že toto sú moje posledné dni v ňom.

Matúš Kašický autor blogu  www.kickstart.sk

AUTOR:

Matúš Kašický


* Článok zaradený do súťaže časopisu Digitalmag v roku 2017 *

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *