História a vývoj nákupu cez internet
Predaj cez internet naďalej rastie
11.11.2011, Bratislava – Slovenská asociácia pre elektronický obchod (SAEC) zverejnila výsledky svojich členov v oblasti predaja tovaru a služieb prostredníctvom internetu za prvý polrok kalendárneho roka 2011. Napriek všeobecnej opatrnosti spotrebiteľov pri nákupoch a zvýšenej miere sporenia v súčasnom období je z výsledkov zrejmý pretrvávajúci rast objemu predaja v tomto segmente.
17.2.2011, Bratislava – Slovenská asociácia pre elektronický obchod (SAEC) charakterizuje rok 2010 z hľadiska predaja cez internet ako veľmi úspešný, a to aj napriek tomu, že na správaní spotrebiteľov sa vo všeobecnosti stále prejavuje vyššia miera opatrnosti a zdržanlivosti vyplývajúca z doznievajúcej finančnej a ekonomickej krízy v predchádzajúcom období. V porovnaní s rokom 2009 dosiahol predaj cez internet lepšie výsledky najmä pokiaľ ide o počet objednávok realizovaných prostredníctvom internetu. Internetové obchody cetelem.sk, hej.sk, hop.sk, mall.sk, martinus.sk, obchodny-dom.sk a pelikan.sk, vybavili spolu v roku 2010 o 45,5% objednávok viac ako v roku 2009.
13.7.2010, Bratislava – Slovenská asociácia pre elektronický obchod (SAEC) zverejnila výsledky svojich členov v oblasti predaja tovaru a služieb prostredníctvom internetu za prvý polrok kalendárneho roka 2010. Kým z výsledkov v predchádzajúcich obdobiach bolo zrejmé, že ani nepriaznivé pôsobenie finančnej a hospodárskej krízy nezastavilo postupný rast predaja v tomto distribučnom kanáli, štatistiky za 1.polrok 2010 naznačujú ďalšie pozitívne zmeny v správaní spotrebiteľov a postupný návrat k vysokej dynamike internetových nákupov.
27.1.2010, Bratislava – Podľa Slovenskej asociácie pre elektronický obchod (SAEC) dosiahol predaj cez internet v roku 2009 lepšie výsledky v porovnaní s rokom 2008, a to aj napriek nepriaznivému pôsobeniu finančnej a hospodárskej krízy na správanie spotrebiteľov. O tom, že popularita nákupov na internete neustále rastie svedčí najmä skutočnosť, že internetové obchody cetelem.sk, hej.sk, hop.sk, mall.sk, martinus.sk, obchodny-dom.sk a pelikan.sk, vybavili spolu v roku 2009 o 29,2% objednávok viac ako v predchádzajúcom roku 2008.
Kríza nezastavila rast predaja cez internet
17.8.2009, Bratislava – Slovenská asociácia pre elektronický obchod (SAEC) zverejnila výsledky svojich členov v oblasti predaja tovaru a služieb prostredníctvom internetu za prvý polrok kalendárneho roka 2009. Popularita nákupov na internete rastie aj v časoch hospodárskej krízy. Celkový objem predaného tovaru v internetových obchodoch cetelem.sk, hej.sk, hop.sk, mall.sk, martinus.sk, obchodny-dom.sk a pelikan.sk dosiahol v prvom polroku 2009 hodnotu 28,63 mil eur. Bolo na to potrebných 168 248 objednávok od zákazníkov vyššie uvedených internetových obchodov.
Predaj cez internet z roka na rok rastie
16.2.2009, Bratislava – Slovenská asociácia pre elektronický obchod (SAEC) zverejnila výsledky svojich členov v oblasti predaja tovaru a služieb prostredníctvom internetu za kalendárny rok 2008. Celkový objem predaného tovaru v internetových obchodoch biga.sk, cetelem.sk, hej.sk, hop.sk, mall.sk, martinus.sk, obchodny-dom.sk, pelikan.sk a sportove.sk prekročil v uplynulom roku hranicu 2,02 mld Sk. Bolo k tomu potrebných 323 881 objednávok od zákazníkov vyššie uvedených internetových obchodov.
Pozitívne trendy vo vývoji predaja cez internet
28.7.2008, Bratislava – Slovenská asociácia pre elektronický obchod (SAEC) zverejnila výsledky v oblasti predaja tovaru a služieb prostredníctvom internetu za 1.polrok 2008. Celkový objem predaného tovaru v internetových obchodoch členov SAEC a v spolupracujúcich obchodoch (biga.sk, hej.sk, hop.sk, mall.sk, martinus.sk, obchodny-dom.sk, pelikan.sk a topgal.sk) dosiahol za prvý polrok 2008 výslednú hodnotu 722,22 mil Sk a bolo k tomu potrebných 121 947 objednávok od internetových zákazníkov.
Predaj cez internet stále dynamicky rastie
21.4.2008, Bratislava – Podľa Slovenskej asociácie pre elektronický obchod (SAEC) dynamický rast predaja tovaru a služieb prostredníctvom internetu pokračoval aj v 1.štvrťroku 2008. Objem predaného tovaru v internetových obchodoch členov SAEC (hej.sk, mall.sk, martinus.sk, obchodny-dom.sk a pelikan.sk) dosiahol za prvý štvrťrok 2008 hodnotu 347,86 mil Sk a bolo k tomu potrebných 66 486 objednávok od internetových zákazníkov.
Prvé internetové obchody s certifikátom Bezpečný nákup
11.3.2008, Bratislava – Internetová nákupná galéria MALL.sk a kníhkupectvo Martinus.sk získali ako prvé dva internetové obchody na Slovensku certifikát Bezpečný nákup, ktorý im udelila Slovenská asociácia pre elektronický obchod (SAEC). Asociácia odhaduje, že do konca roka 2008 by mohlo byť certifikovaných viac ako 20 on-line obchodov.
11.2.2008, Bratislava – Podľa Slovenskej asociácie pre elektronický obchod (SAEC) bol rok 2007 pre internetové obchody najúspešnejší v doterajšej histórii. Potvrdzujú to čísla o počte objednávok aj finančné obraty za predaj tovaru a služieb. Celkový ročný obrat z internetového predaja štyroch najvýznamnejších internetových obchodov pôsobiacich na Slovensku, členov SAEC, dosiahol v súčte 1,12 mld Sk a bolo k tomu potrebných 190 tisíc objednávok.
Zdroj : http://www.bezpecnynakup.sk/press.aspx
Sekundárna analýza nákupu cez internet na Slovensku
Na internete sa dá už kúpiť asi všetko. No nie každý produkt je zákazníkmi vyhľadávaný rovnako. Slováci cez internet nakupujú počítače a príslušenstvo, elektroniku a domáce spotrebiče, knihy, oblečenie a obuv a samozrejme, že ženy rady nakupujú kozmetiku a parfumy. Zo štatistík vyplýva, že viac ako 3/4 nakupujúcich nepreferuje žiadnu konkrétnu značku. Skôr ako značka ich pri nákupe cez internet upúta cena.
Každý druhý užívateľ internetu na Slovensku nakupuje cez internet. Viac ako polovica užívateľov internetu na Slovensku si zvykne aspoň raz za mesiac a častejšie prezerať stránky rôznych internetových obchodov. Službu nakupovanie cez internet využíva na Slovensku zhruba každý druhý užívateľ internetu. V porovnaní s minulým rokom ide o viac ako desaťpercentný nárast. Vyplýva to z prieskumov spoločnosti GfK Slovakia.
Keď si zoberieme, že internet používa viac ako 2,5 milióna Slovákov, nakupovanie cez internet teda využíva vyše milióna užívateľov internetu (asi pätina populácie). Čo na Slovensko nie je vôbec malé číslo, aj keď samozrejme za vyspelejšími krajinami ešte stále zaostávame. Na Slovensku však neustále rastie obľuba a využívanie internetového obchodu. Najčastejšie nakupujú Slováci knihy, oblečenie a obuv, elektroniku, lístky/vstupenky na športové, kultúrne a iné spoločenské podujatia, ako aj dovolenky a cestovné lístky. Muži nakupujú cez internet predovšetkým počítače, mobily, elektroniku, auto-moto, ženy uprednosňujú pri nákupe cez internet oblečenie a obuv, potreby pre deti, kozmetiku, parfumy či šperky.
Najčastejším dôvodom, prečo si ľudia vyberú nakupovanie cez internet, sú lepšie ceny v internetových obchodoch a častokrát aj lepší výber ako v kamenných obchodoch. Ďalší uvádzajú kľud pri nákupe z pohodlia domova, keď si môžu tovar preštudovať bez toho, aby mali neustále za chrbtom dotieravého predavača a často krát nemusia merať dlhú cestu za konkrétnym výrobkom, ktorý inak nezoženú vo svojom blízkom okolí. Nemalú úlohu pri vyhľadávaní internetových obchodov zohrávajú katalógy eshopov.
Nespokojnosť zákazníkov s internetovými obchodmi vyplýva predovšetkým z neschopnosti dodať objednaný tovar v danom termíne, nižšia kvalita výrobkov ako je popisovaná na stránkach, či neochota poriadnej komunikácie zo strany internetových obchodov. Štvrtina zákázníkov je však s nakupovaním cez internet veľmi spokojná a tento druh nakupovania môžu len odporučiť. Je len na samotných obchodníkoch, či spolu s rastúcim počtom ľudí nakupujúcich cez internet bude rásť aj počet spokojných zákazníkov.
Nákup cez internet je lacnejší ale rizikovejší
“Internetoví predajcovia majú v porovnaní s tradičnými obchodmi nižšie prevádzkové náklady. Preto môže byť pri online nakupovaní cena pre zákazníka výhodnejšia. Ceny tovarov a služieb sa dajú na internete aj oveľa jednoduchšie porovnať. Z obchodu do obchodu totiž prebehnete jedným klikom,” povedala marketingová manažérka nákupného spoločenstva Lyoness Ivana Štefancová.
Zároveň upozornila, že online nakupovanie v sebe skrýva aj isté riziká. “Tým najväčším stále ostáva, že si zákazníci tovar pred kúpou nemôžu vyskúšať sami na vlastnej koži,” konštatovala. Preto radí nájsť si pred kúpou čo najviac informácii a referencií o kupovanom tovare či službe a nakupovať výhradne u overených obchodníkov.
Pri nakupovaní na internete tiež môžu nastať komplikácie po dodaní výrobku. Medzi typické patria nesprávna veľkosť či strih oblečenia, rozdielne technické parametre elektroniky alebo kupujúci dostane iný výrobok, ako si objednal. “V takýchto prípadoch môže spotrebiteľ hľadať oporu v zákone. Ten mu umožňuje vrátiť tovar bez udania dôvodu predajcovi do siedmych pracovných dní od dátumu doručenia. Predajca musí následne tovar prevziať späť, respektíve nepokračovať v poskytovaní služby, a najneskôr do 15. kalendárnych dní vrátiť zákazníkovi peniaze,” vysvetlila Štefancová. Toto pravidlo sa však nevzťahuje na tovar zhotovený podľa požiadaviek kupujúceho, rýchlokaziaci sa tovar, rozbalené PC programy, či lotérie a podobné hry.
Na tovar zakúpený na internete sa vzťahuje rovnaká dvojročná záručná doba ako na tovar z kamenných predajní. Pri kúpe tovaru v zahraničí je však možné, že miesta určené pre záručný servis nebudú na Slovensku. “Kupujúci by s tým teda mal vopred rátať,” uzavrela Štefancová.
Prieskum nákupu cez internet dotazníkovou formou
Dotazník je možné nájsť na tejto adrese:
https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dHZHNVdsd3I4bTFKMG4wVFMya0N1S2c6MQ
Záver prieskumu
Z výsledkov môžeme vidieť, že respondentmi sú prevažne mladí ľudia vo veku 21-25 rokov s vysokoškolským vzdelaním, až 99 % zo všetkých opýtaných využíva internet viac ako 3 roky. Možnosť nákupu nejakého produktu alebo služby cez internet využilo 94 % respondentov.
Pre tých, ktorí nevyužili možnosť nákupu cez internet, najčastejší dôvod je v tom, že je ťažké posúdiť kvalitu ponúkaného tovaru alebo služby. Ale viac ako 70 % z tých, čo ešte nevyužili internetový obchod, si vie predstaviť nákup takýmto spôsobom, no neplánuje to v najbližších mesiacoch.
Z tých opýtaných, ktorí využili možnosť internetového nákupu, považuje za najväčšiu výhodu to, že môžu nakupovať z pohodlia svojho domova. Z prieskumu vidíme, že respondenti najviac využívajú elektronický nákup cestovných lístkov a leteniek, na ďalšom mieste sú počítače a príslušenstvo, elektronika, ďalej literatúra, za tým nasleduje oblečenie a topánky, kozmetika a na poslednom mieste skončili potraviny.
Až 61% opýtaných preferuje spôsob dodania tovaru objednaného cez internet donáškovou službou – kuriérom na dohodnutú adresu, za tým nasleduje osobné vyzdvihnutie v obchode/sklade, a najmenej opýtaných zvolí spôsob dodania poštou na uvedenú adresu.
Najviac opýtaných uprednostní spôsob platby prevodom z bežného účtu cez online banking. Hlavnou nevýhodou nákupu v internetových obchodoch je podľa respondentov nemožnosť tovar vidieť a vyskúšať.
Autor: Lucia Tomaštíková
One Comment on “Nákup cez internet”
Comments are closed.