Internetové rezervačné portály predstavujú najpoužívanejší spôsob, ako si zabezpečiť ubytovanie. Poskytujú rezerváciu hotelov jednoduchou a pohodlnou formou, pričom si zákazník môže rýchlo vyhľadať konkrétny hotel, ktorý uspokojí jeho potreby. Na týchto portáloch si zákazník porovnáva hoteli podľa ponuky a služieb, ktoré hotel ponúka, vybavenosti, hodnotenia zákazníkmi a ceny. Takýto ľahký výber hotela uprednostňujú ľudia, ktorý sú v dnešnej dobe zaneprázdnený a portál im ponúka rýchlu online rezerváciu podľa predstavy. Ak si vyberiete konkrétny hotel a termín pobytu, môžete skúsiť webovou službu HotelsCombined, ktorá prehľadá väčšinu rezervačných systémov (ako sú Booking.com, Hotels.com alebo Agoda.com) a porovná ceny. Občas sa stáva, že sa ceny ubytovania v jednotlivých rezervačných systémoch líšia. Profil hotelu na ďalších rezervačných serveroch si opäť otvorte a porovnajte medzi sebou a hodnotenie by malo byť zhruba rovnaké.
Rozumné tiež nájsť si v Google oficiálne internetové stránky hotela a skontrolovať cenu tam. Opäť sa môže stať, že je ubytovanie o pár eur nižšie ako na rezervačných portáloch typu Booking.com. Za registráciu na týchto internetových portáloch hotel nemusí platiť registračný poplatok, to väčšinou tieto portály ponúkajú zadarmo. Hotel musí platiť len províziu za reálne uskutočnené ubytovanie. Mnohé hotely toto považujú sa nevýhodu, ale na druhej strane by sa k jednotlivým cieľovým skupinám zákazníkov inak nedostali. (1)
Booking.com a jeho vývoj
Booking.com je najväčším hotelovým rezervačným portálom na svete. Od kedy vznikli internetové rezervačné portály, čoraz viac ľudí ich využíva a prestáva navštevovať cestovné kancelárie. Takto cestovné kancelárie stratili moc a do popredia sa dostali rezervačné portály.
Väčšina rezervačných portálov má sídlo v Spojených Štátoch Amerických, no Booking.com je však výnimkou. Ten vznikol v Európe a to presnejšie v Amsterdame v roku 1996. Od ostatných internetových portálov sa líši tak, že si nepýta registračné poplatky. Od dodávateľa si berie len provízie za uskutočnené ubytovanie, čo predstavuje 12 až 15 % z danej sumy. Ostatné internetové portály však uzatvárajú z dodávateľmi zmluvu, ktorý im poskytnú určitý počet izieb, ktoré sprostredkovateľ predáva a tým sa to percento zvyšuje až na 20 %.
Zákazník si práve preto vyberá tento portál pretože ponúka výhodné služby a jednoduchú komunikáciu. Platby vopred nie sú potrebné, čo je veľkou výhodou pre zákazníka, pretože platba sa uskutoční až v hotely. Takto sa zákazník vyhýba neistote, žeby mohol prísť o svoje peňažné prostriedky. Flexibilita, ktorá umožňuje aby si cestovateľ ľahko zmenil alebo zrušil rezerváciu. A keďže neplatil vopred, nebudú mu účtované žiadne storno poplatky. Niektoré menšie hotely si však požadujú zaplatiť zálohu v prípade zrušenia rezervácie (približne 20 %). Booking.com má aj vynikajúci online marketing. Ak si niekto hľadá ubytovanie na internete, určite sa nevyhne tomuto portálu. Vo vyhľadávači na prvých miestach bude Booking.com spolu s inými rezervačnými portálmi a až potom oficiálna internetová stránka hotela.
Veľkými cestovateľmi sú Európania, ktorý uprednostňujú veľa krát aj skromnejšie alebo súkromnejšie ubytovacie zariadenia. Vyskytuje sa ale problém takéto menšie zariadenia nájsť nakoľko nie sú veľmi propagované a často nemajú ani svoju vlastnú internetovú stránku. V tomto Booking.com predstavuje veľkú výhodu tak ako pre hotely tak aj pre zákazníka. Nakoľko hotel má možnosť ponúkať svoje služby a zákazník vyhľadať vhodné ubytovacie zariadenie. (2)
Obrázok č. 1 Ponuka izby na booking.com
Zdroj: <http://www.lepsihotel.cz/cs/blog/booking-com-nejlepsi-pritel-nebo-vyzirka-31>
Problémy s Booking.com
Provízie, ktoré na jednej strane majitelia hotelov neradi platia, ale zas na druhej strane tieto provízie nie sú vysoké. Môžeme ich porovnať s percentami iných rezervačných portálov, líšia sa približne 2-3%. Ak by si hotely vytvorili kvalitnú internetovú stránku, nemuseli by využívať internetové portály a platiť za provízie. Mohli by si na vlastnej internetovej stránke vytvoriť online rezerváciu izieb.
Ak sa zruší rezervácia Booking.com ju vráti späť na predaj. Nebol by to problém ak by hotel mal dostatočný počet voľných izieb. Ale ak sa jedná o poslednú izbu a zamestnanec hotela, ktorý sedí pri počítači poslednú izbu vydá hosťovi a následne nám príde aj z bookingu rezervácia nastáva problém. Dalo by so to riešiť tak, že by hotel nezdieľal s bookingom všetky izby.
Ocenenia, ktoré dostáva hotel za vysoké hodnotenie zákazníkmi. Je pre Booking.com len marketingová reklame, lebo väčšina hotelov si ich dáva na internetovú stránku, čím si neuvedomujú, že nie sebe robia reklamu. A tak lákajú zákazníkov aby si rezervovali cez Booking.com. (3)
Obrázok č. 2 Ocenenie od Booking.com
Zdroj <http://www.lepsihotel.cz/cs/blog/booking-com-nejlepsi-pritel-nebo-vyzirka-31>
Nevyhnutnosť internetových portálov
Každý hotel by sa mal snažiť, aby väčší počet zákazníkov prichádzal na základe rezervácii na vlastnej internetovej stránke ako na rezervačnom portály. Tieto portály ale slúžia na to aby hosť prišiel a spoznal hotel. Preto registrácia na týchto portáloch znamená dostať sa k zákazníkovi. Títo zákazníci môžu prichádzať pracovne, alebo zo súkromných dôvodov a inou cestou by sa ich nedalo osloviť. J. Pažout hovorí „snahou každého hotela by malo byť klienta, ktorý sem príde cez rezervačný portál, podchytiť. Aby nabudúce urobil rezerváciu už priamo cez hotel. Finančný prínos je nemalý – pracovali sme pre hotelovú skupinu, ktorá predávala priamo cez svoj web len štyri percentá svojich kapacít, zvyšok bol cez rezervačné portály. Po niekoľkých rokoch sa nám podarilo zvýšiť predaj cez web na 40 percent. Na províziách, ktoré predtým platili agentúram, tak ušetrili ročne 900-tisíc eur.“ (4)
Ďalším dôležitým faktorom prečo si rezervovať priamo v hoteli je vernostný systém. “Ak rezervujte veľké siete ako IHG (Intercontinental, Crowne Plaza, Holiday Inn a podobne) tak ich ocenenie je najväčším vernostným systémom na svete. Sprostredkovatelia tu šancu nemajú. Pri dostatočnom množstve prenocovaní sa dostanete na EXE poschodie, teda poschodie so samostatnou recepciou, niekedy aj vstupom do wellness, coffee cornerom a podobne.”(5)
Vypredané izby na portáli, voľné na hoteli
Tak ako aj veľa internetových obchodov sa snaží vplývať na zákazníka tým, že pridáva texty typu “10 ľudí si prezerá tento produkt” takisto aj rezervačné portály sa snažia predať izby a pridávajú komentáre “posledná izba na predaj”. Pritom môže byť, že daný hotel má ešte k dispozícii niekoľko voľných izieb, alebo sú dostupné aj na iných rezervačných portáloch za vyššiu cenu. Tento spôsob zavádzania spotrebiteľov používal Booking.com, ktorý dostal pokutu v roku 2011 v sume 250-tisíc eur.(6)
Štatistika RevPAR
Na základe štatistických údajov Ján Klimczak poukázal význam benchmarkingu pre hotely. Týmto im umožňuje spoznať konkurenciu a vývoj na trhu. Podľa štatistických údajov spoločnosti STR Global RevPAR zvýšil v Európe o 16 %, v južnej o 13 % a východnej o 2 %. Obsadenosť hotelov v Bratislave bola v auguste 2015 60 %, a za posledné 3 roky stále len stúpa. Priemerná cena za izbu 60 € a tento ukazovateľ zatiaľ nestúpa. Medziročný rast RevPAR v Bratislavve je v roku 2015 17,9 %. (7)
Zoznam použitej literatúry
Internetové zdroje
(1) ZAMBORIOVÁ, Jana: Internet Marketing. [online] 26.1. 2009. [cit. 15.11.2015] Dostupné na internete: <http://www.hotelblog.sk/clanky/obchod/internet-marketing#.VlwUCr_-bE9>
(2) SME: Booking.com a jeho cesta na vrchol. [online] 2014. [cit. 15.11.2015] Dostupné na internete: <http://posvete.sk/booking-hotely>
(3) HALÍŘ, Honza: Booking.com – nejlepší přítel, nebo vyžírka? [online] 10.6. 2015. [cit. 20.11.2015] Dostupné na internete: <http://www.lepsihotel.cz/cs/blog/booking-com-nejlepsi-pritel-nebo-vyzirka-31>
(4) HORVÁTHOVÁ, Jarmila: Najlepšia smart komunikácia je spokojný hosť. [online] 17.4. 2015. [cit. 20.11.2015] Dostupné na internete: <http://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-2015/cislo-15/najlepsia-smart-komunikacia-je-spokojny-host.html>
(5) DULA, Raduz: Prečo si ubytovanie rezervovať priamo u ubytovateľa? [online] 20.7. 2015. [cit. 20.11.2015] Dostupné na internete: <https://dennikn.sk/blog/preco-si-ubytovanie-rezervovat-priamo-u-ubytovatela/>
(6) SAMEKOVÁ, Lenka: Posledné tri kusy na sklade. Skutočnosť alebo p sychologický trik? ? [online] 8.9. 2015. [cit. 20.11.2015] Dostupné na internete: <http://gazduj.etrend.sk/clanky-gazduj/posledne-3-kusy-na-sklade-skutocnost-alebo-psychologicky-trik.html>
(7) ZHRSR: Jesenne stretnutie hotelierov 2015. [online] 20.10. 2015. [cit. 20.11.2015] Dostupné na internete: <http://www.zhrsr.sk/index.php/pre-media/tlacove-spravy/518-jesenne-stretnutie-hotelierov-2015#.VlwT-L_-bE9>
Autor: Silvia Šamková