Asi Vás neprekvapí, že tajomstvo k ziskovosti podniku sú spokojní zákazníci. No kým sa z bežného návštevníka Vášho webu stane spokojný zákazník, musí prejsť procesom a Vašim prvoradým cieľom v tomto procese by malo byť naplniť (alebo najlepšie prekonať) jeho očakávania a získať kontakt pre opakované predaje.
V biznise rozhodujú kontakty a náklady na oslovenie tohto klienta sa Vám mnohonásobne znížia. Navyše ľudia, ktorí už u Vás nakúpili a boli spokojní už prekonali nedôveru o Vás a Vašich produktoch, a preto je predaj týmto zákazníkom oveľa jednoduchší.
V tomto článku Vám chcem predstaviť nástroje, ktoré používam ja a tvoria základ väčšiny predajcov na internete.
V nasledujúcom obrázku môžete vidieť cestu zákazníka v procese nákupu.
Autor: Ing. Miroslav Klimek
Šípky označujú pohyb zákazníka vo vašom procese. Hneď na začiatku by som chcel upozorniť, že ako môžete vidieť na obrázku, predajom sa nič nekončí a snažíme sa dostať zákazníka späť do kolobehu.
Hlavné zdroje návštevnosti
Facebook marketing (sociálne siete)
Pod FB marketing môžeme zaradiť aj Instagram, keďže patrí od roku 2012 pod túto sociálnu sieť a reklamy dokážete spravovať aj cez FB účet.
Návštevnosť z FB a Instagramu môže byť platená formou reklám, ktoré sa zobrazujú priamo medzi príspevkami Vašich priateľov, alebo na bočnej lište.
Organická návštevnosť Vašej stránky zo sociálnych médií je taká, za ktorú priamo neplatíte, no šíri sa virálne medzi užívateľmi. Nástrojom je kvalitný obsah na Vašom webe (blog, vlog), ktorý zdieľate na sociálnych sieťach.
Na týchto 2 sociálnych sieťach je možný aj remarketing. To znamená, že Vaše reklamy sa zobrazujú ľudom, ktorí už Vašu stránku navštívili.
Obsahová a vyhľadávacia sieť
Ak hovoríme o obsahovej sieti a vyhľadávacej sieti, tak vo väčšine prípadov hovoríme o Google Adwords. Obsahová sieť Google má dosah na viac ako 90% používateľov internetu a navyše má informácie o Vašich potenciálnych zákazníkoch, ktoré potrebujete.
Obsahová sieť Google sú všetky tie bannery (obrázkove reklamy) na rôznych weboch. Vy na svojom webe môžete prenechať časť priestoru pre Google (služba AdSence), kde sa zobrazujú rôznym užívateľom odlišné reklamy, inkasujete peniaze za kliknutie na túto reklamu.
No môžete túto službu využívať opačne a to tak, že vytvoríte bannery, zadáte cieľovú skupinu a Vy budete platiť za prekliknutie na Vašu stránku, kde sa snažíte predať.
V obsahovej sieti Google máte taktiež možnosť remarketingu, takže vaše obrázky sa budú zobrazovať ľudom, ktorí boli na Vašej stránke na iných weboch.
Vyhľadávacia sieť
Prvý spôsob návštevnosti z vyhľadávačov je platená reklama PPC – pay per click. Spoznáte ju jednoducho, keď si všimnete v zelenom rámčeku nápis reklama. V Google Adwords zadáte kľučové slová, na ktoré sa má Vaša reklama zobrazovať. Avšak neplatíte za zobrazenie, ale iba za prekliknutie. To znamená iba vtedy ak sa návštevník reálne dostane na Vašu stránku. Samozrejme Google vyhodnocuje relevantnosť reklám a čím menšie percento ľudí, ktorým sa reklama zobrazila na ňu aj klikne, tým viac vy platíte za prekliknutie.
Druhý spôsob návštevnosti z vyhľadávačov je organické vyhľadanie Vášho webu. Za toto zobrazenie a prekliknutie na Váš web neplatíte. Na to aby sa Vaša stránka zobrazovala čo najvyššie pri konkrétnych kľúčových slovách, ktoré užívateľ zadáva, potrebujete mať kvalitnú optimalizáciu webu pre vyhľadávače. Vyhľadávač weby zhodnotí v zlomku sekundy a ukáže užívateľovi tie, ktoré považuje za najvhodnejšie.
Affiliate
Affiliate je partnerstvo. Pod tento pojem môžeme zaradiť rôznych partnerov a to napríklad:
Cenové porovnávače, zľavové portály, Amazon, Ebay, blogerov a podobne.
Pomocou partnerstva sa snažíme zvýšiť predaje za províziu, alebo podľa individuálnych podmienok.
Môžete sa dohodnúť s konkrétnou webstránkou na propagácii Vášho webu za províziu z predaja, alebo môžete platiť len za prekliknutie na Váš web. Možnosti sú obrovské.
Napríklad Martinus má affiliate program pre blogerov, ktorí môžu napísať recenziu na knihu a odkazovať na web Martinusu. Ak návštevník kúpi danú knihu, bloger zinkasuje províziu.
WEB
Dostávame sa k srdci Vášho podnikania, pretože doteraz spomenuté nástroje majú primárnu úlohu dostať ľudí na Váš web, kde je Vašim cieľom ľudí presvedčiť k akcii a to buď poskytnutie kontaktu, alebo samotný predaj. Váš web by mal byť ako javisko, kde hráte svoje veľkolepé predstavenie.
Je to jediné miesto na internete, ktoré si môžete usporiadať ako len chcete a malo by byť usporiadané tak, aby sa návštevník cítil príjemne a zároveň aby sa nechal viesť k akcii.
Jednou časťou Vášho webu je obsah, ktorým odmeňujete návštevníka.
Ďalšou časťou je predajná stránka a to už je kapitola sama o sebe. Predajná stránka by mala návštevníka premeniť na zákazníka pomocou rôznych predajných techník:
Email marketning
Keď som spomínal, že web je srdce Vášho podnikania, tak databáza Vašich kontaktov je jeho duša.
Emailing je veľmi dôležitý nástroj pre Vaše podnikanie a ak neudržujete kontakt s Vašimi zákazníkmi, tak to nerobíte dobre.
Emailing by nemal byť len o rozposielaní predajných ponúk, to vôbec nie. Mali by ste posilňovať vzťah s ľuďmi a vybudovať si ich dôveru. Ako môžete vidieť v obrázku 1, tak väčšina Vašich článkov by mala odkazovať na blog, alebo vlog, kde týchto ľudí zabávate, vzdelávate, alebo im pomáhate. Ide tu hlavne o to, aby ste udržovali pravidelne kontakt a keď budú potrebovať ľudia Váš produkt, tak si na Vás spomenú. Ja osobne dodržujem minimálny pomer 4 vzdelávacie a 1 predajný email.
S Vašou databázou by ste mali pracovať a triediť ľudí do viacerých zoznamov podľa ich reakcie, aby sa nestalo to, že im budete posielať irelevantné informácie a oni sa odhlásia z odberu.
Remarketning
Remarketing mne slúži hlavne na to, aby som dotiahol predaj do úspešného konca. Citlivo prenasledujete užívateľa na internete so svojou ponukou, pretože neviete prečo práve nenakúpil produkt, ktorý si pozeral. Možno nebola vhodná chvíľa, nemal peniaze, alebo nemal pri sebe kreditnú kartu. Týmto spôsobom sa mu veľmi efektívne pripomeniete.
V tomto článku som predstavil jednu z možností ako robiť ,,online“ marketing. Ukázali sme si potenciálnu cestu zákazníka našim procesom. Sú aj iné možnosti, alebo nemusíte využívať všetky nástroje. No čím viac efektívnych nástrojov máte, tým ste menej závislý na jednom zdroji. Pracujte, zlepšujte sa a budujte databázy kontaktov.
AUTOR:
Ing. Miroslav Klimek
* Článok zaradený do súťaže časopisu Digitalmag v roku 2017 *