Názov blog vznikol spojením anglického slova web log čo prekladáme ako internetový diár. Je zoradený chronologicky od najnovšieho po najstarší príspevok. Blogy fungujú často ako samostatné stránky alebo sú súčasťou komplexnejších internetových stránok. Umožňujú čitateľom pridávať komentáre a prevažne sú písane jednou osobou. Blogové príspevky majú najčastejšie formu textu, ktorý je doplnený fotografiami či videami.
Medzi základné typy blogov patria osobné blogy, firemné, žánrové či blogy organizácii. V nasledujúcom článku sa budeme venovať práve firemnému.
Prečo blogovať ?
Blogovanie pre vaše podnikanie alebo firmu je dôležité aj z hľadiska vytvorenia si akejsi verejnej osobnosti a sprístupnenie vašej firmy spoločnosti. Je to priestor pre realizáciu online PR o rozvoj komunikácie so svojimi zákazníkmi. Tak tiež je to dobrý prostriedok pre výkon kampane na optimalizáciu stránok pre vyhľadávače.
Pred začiatkom blogovania je dôležite si zadefinovať aké publikum chceme osloviť a pre ktoré budú príspevky určené. Pravdepodobne to budú Vaši zákazníci, partneri, dodávatelia či širší priemysel ako celok. Ďalším cieľom by malo byť určenie si spôsobu písania. Urobiť si prehľad blogov firiem s podobným zameraním a následne si vytýčiť ten Váš správny spôsob podávania informácii. Nájsť si témy, o ktorých sa Vám bude písať jednoducho a budete to robiť so záujmom. Blog dáva firme vlastnú identitu a hlas a vy sa stávate jeho strojcom, je teda dobré ak sa odlíšite od ostatných. Tiež je dôležitá pravidelnosť. Či sa bude jednať o nový sortiment, ktorý je práve v predaji alebo fotky z posledného teambuildingu.
Firemný blog by nemal slúžiť iba ako zdroj propagácie a predaja. Použiť je ho možné na generovanie predaja. Ukázať môžete publiku ako napríklad používať vaše výrobky, s čím ich kombinovať ale to závisí od oblasti v ktorej pôsobíte.
Ako správne osloviť čitateľov:
Autentickosť. Potrebné je nájsť „hlas“ ktorý bude autentický. Ľudia si časom zvyknú na Váš štýl písania a ten sa stane vašim podpisom.
Transparentnosť. Nenútiť čitateľom svoje najlepšie recenzie. Stačí písať jednoducho, nemusí každý post vyzerať ako článok z vedeckého magazínu. Nepoužívajte žargón ale buďte sami sebou.
Uvedomiť si svoje kto je vaše publikum. Pri písaní majte stále na pamäti, kto sú ľudia čo čítajú tento blog. Čo chcú vidieť a počuť.
Spätná väzba. Určite ju žiadajte. Je to najlepší spôsob uvedomenia si svojich chýb ale slúži aj ako motivácia k napísaniu ďalšiemu príspevku. Získať môžete aj návrhy tém, ktoré by používatelia radi čítali.
Je to hlavne o firme, preto pre dobro celého podnikania je správne si nechať pre seba niektoré vedomosti. Či už ide o politický názor alebo názor na správny spôsob žitia. Ak sa samozrejme nevenujete práve týmto oblastiam. Je dobré ak píšete o oblasti tém s ktorými súvisí Váš biznis.
Úspešný blog by mal byť na vrchu Vášho marketingového plánu. Ak sa pripraví správne, môže zabezpečiť nových zákazníkov, rozšíriť dosah a v konečnom dôsledku viesť k zvýšeniu predaja. Samozrejme je nutné povedať, že si to vyžaduje určité úsilie a čas.
Blog marketing alebo ako využiť blog pre naplnenie firemných cieľov
Blog marketing je proces publikovania internetových stránok, firiem, značiek, produktov či služieb prostredníctvom blogu. Blogy sú zaraďované medzi nezávisle zdroje informácii a blogeri považovaní za nezávislých odborníkov. Používatelia internetu čím ďalej viac dôverujú týmto blogerom ako klasickým spôsobom propagácie produktov.
Výhodou blog marketingu je aj virálny efekt niektorých príspevkov. Zaujímavé blogové príspevky sa šíria veľmi rýchlo prostredníctvom internetu. Je teda možné za málo peňazí osloviť veľkú časť používateľov. Je to aj vďaka prepojeniu blogov so sociálnymi sieťami. Blogery môžu potvrdiť kvalitu produktu, sú akýmsi hlasom reálneho ľudu.
S týmto druhom reklamy sa stretávame hlavne pri lifestylovych blogoch venujúcich sa móde, športu či IT sektoru. Vo svete ale aj na Slovensku známi blogeri pracujú so svetoznámymi značkami akými sú H&M, IKEA, NIKE, ADIDAS a mnohých ďalších.
Veľké ale aj menšie firmy formou agentúr alebo samostatne oslovujú blogerov na spoluprácu ale býva to aj opačne. Pri správnom výbere je to výhodne pre obe strany. Samozrejme ak firma chce blog využívať ako svoj marketingový nástroj je potrebné si vybrať toho správneho človeka, ktorý sa venuje aspoň čiastočne podobným témam, ktoré súvisia s službami a produktami firmy.
Veľakrát pri takomto obchode ide o banerový obchod. Ak firma chce, aby sa jej reklama objavovala na vybranom blogu môže ponúknuť často aj svoje výrobky, vouchere, kredit do svojich obchodov za výmenu toho, že bloger poskytne pozitívnu recenziu klienta. Či už vo svojich článkoch alebo aj sa bavíme o vlogerovi, tak vo svojich videách.
Je ale dôležité určite dopredu zistiť informácie o vzniku blogu, o samotnom autorovi, štatistiky blogu, demografické dáta, veľkosť a umiestnenie reklamy, cenu a dĺžku reklamy. Využiť aj ďalšie nástroje, ktoré tvorca využíva.
Čím ďalej viac firiem oslovuje blogerov so spoluprácou. Investovať svoje peniaze do predražených PR článkov je často neúčinne a používatelia už neveria plateným banerom. Čitatelia sa chcú pobaviť ale aj získať nové informácie a to tento marketingový nástroj dokáže poskytnúť.
ZDROJE:
- http://www.business2community.com/blogging/use-blog-successful-marketing-tool-01139310#SmHgRSe7BAqQd7vp.9
- http://design.krea.sk/clanky/blogy/
- https://vskp.vse.cz/47724_blog_jako_marketingovy_nastroj
- http://www.cgaffiliate.cz/blog-marketing
- http://mashable.com/2010/03/01/company-blog/#h36NhucJGkqT
AUTOR:
Lýdia Lukačiková
* Článok zaradený do súťaže časopisu Digitalmag v roku 2017 *