Reklama na stránke YouTube

Online služba YouTube patrí už roky medzi tie najnavštevovanejšie. Je to najznámejšia databáza krátkych videí na internete. Bola založená v roku 2005 a v roku 2006 si stránku kúpila spoločnosť Google za viac ako 1,5 miliard dolárov. Odvtedy sa jej návšetvnosť len zvyšovala a ani dnes nemá konkurenta porovnateľnej veľkosti. Pri takom množstve užívateľov sú možnosti reklamy veľmi rozsiahle. Publikum je tu predsa veľké, sieť Google Display Network pracuje s 89% celkovej online populácie. Menšia anketa zameraná najmä na mladých používateľov internetu ukazuje, že viac než polovica užívateľov navštívi túto stránku aspoň raz za deň a viacerí aj niekoľkokrát denne.

Počas rokov fungovania tejto služby už bolo niekoľko rôznych reklamných možností. Google aj pri tejto službe využíva svoju pre inzerentov už dobre známu funkciu AdWords, pod ktorú spadá aj funkcia TrueView video. Táto funkcia umožňuje inzerentom používať dynamický aukčný systém, ktorý pomáha ľahko umiestniť a spravovať reklamy na stránkach YouTube a v rámci siete Google Display Network a ďalej tak rozširovať rozsah svojej kampane. Inovatívne reklamné formáty a komplexný targeting zabezpečujú, že so svojimi reklamamy budete môcť osloviť populárne, ako aj ťažšie prístupné publikum. Za reklamy TrueView navyše platíte len vtedy, keď sa užívatelia rozhodnú danú reklamu si pozrieť.

Vytvorenie vlastnej kampane je jednoduché a rýchle. Na výber publika je viacero možností, ako napr. demografia, kľúčové slová či záujmové kategórie. Na najväčšej databáze videí iste nájdete svoje publikum. Služba TrueView zabezpečuje, že za svoju reklamu platíte len vtedy, keď si ju nejaký užívateľ pozrie. Služba AdWords taktiež ponúka hodnotnú analýzu, kedy, ako dlho či kto pozerá dané reklamy. Aké teda máme reklamné možnosti?

Prvou možnosťou je in-stream reklama, ktorá sa začne prehrávať pred, počas alebo po patrnerskom viedu stránky YouTube. Po prvých piatich sekundách reklamy sa užívateľ môže rozhodnúť reklamu preskočiť a vrátiť sa tak k videu. Za reklamu platíte len vtedy, ak si divák pozrie aspoň prvých 30 sekúnd reklamy, prípadne celú reklamu, ak je kratšia ako 30 sekúnd.

In-search reklama funguje na základe hľadaných výrazov. Takto propagované videá sa pri vybraných hľadaných výrazoch objavia na vrchu vyhľadávania. Za túto formu reklamy inzerent platí znovu len vtedy, keď je jeho video užívateľom otvorené.

In-slate reklamy sa prehrávajú pri sponzorovaných YouTube videách, ktorých dĺžka presahuje 10 minút. Pred prehratím takéhoto videa sa divák môže rozhodnúť pozrieť si jednu z troch ponúkaných reklám alebo pozerať pravidelné reklamné spoty počas prehrávania videa. Platíte len vtedy, keď sa užívateľ rozhodne pozrieť si danú reklamu.

Poslednou možnosťou sú in-display reklamy. Tieto sa na stránkach YouTube objavujú ako zvýraznené odporúčané videá. Ako vždy, platíte len za otvorenie.

YouTube okrem platených reklám podporuje aj promóciu vlastnej firmy pomocou originálnych videí a kanálov, ako aj vloženie YouTube videí na vlastnú stránku. Nepodporuje však priamu reklamu produktov ani stránky s vloženými videami vytvárané len pre tvorbu zisku z reklám. Okrem toho sú však možnosti reklamy firmy priamo neobmedzené.

Anketa sa okrem návštevnosti pýtala aj na ďalšie otázky, okrem iného aj na to, ktoré typy videí diváci pozerávajú:

 2 Témy najsledovanejších videí

Podľa výsledkov môžeme zhodnotiť, že drvivá väčšina divákov sleduje najmä hudbu. Viacerí do ankety napísali, že službu YouTube využívajú ako osobné rádio. Pre propagáciu vlastnej hudby je teda stránka viac než vhodná. Ďalšie najsledovanejšie typy videí sú zábava, how-to a filmy a trailery. Keďže tieto témy sú najsledovanejšie, je dobré svoje videá týmto témam prispôsobiť, keď je to možné a osloví to potrebné publikum.

Okrem reklám pred videom a videami, ktoré slúžia priamo ako reklama má užívateľ ďalšie možnosti, ako napr. textová reklama v komentári. Divákov sme sa pýtali, ktoré reklamy si všímnú najčastejšie:

 3 Najviac pamätané videá

TrueView reklamy sú tu spoločne označené ako sponzorované videá. Najviac, viac ako polovicu hlasov získala možnosť „žiadne“, čo pre reklamu znamená zlé správy. Väčšina divákov tvrdí, že si nepamätá žiadne reklamy. Nezabúdajme však na fakt, že nie každá reklama je pre diváka priamo viditeľná. Ľudia si často pozrú video a ani si neuvedomia, že je odporúčané alebo sponzorované. Videá na podporu reklamy firmy tiež pôsobia pozitívne, no diváci si túto reklamu nevšimnú. Tieto výsledky preto netreba brať negatívne. Najčastejšie všimnuté reklamy sú však tie, ktoré sa objavujú priamo vo videu, konkrétne reklamy vypísané na konci videa a odkazy na ďalšie videá, ktoré sa môžu objaviť počas celého priebehu videa.

Menšie rozdiely môžeme pozorovať pri otázke, ktoré reklamy diváci zvyknú aj otvoriť:

 4 Najviac otvárané reklamy

Najviac divákov znovu tvrdí, že reklamy neotvárajú. Odkazy na ďalšie videá a reklamy na konci videa sa znovu objavujú najčastejšie. Pri tvorbe vlastného videa by preto bolo dobré tieto výsledky zohľadniť.

Na otázku aké produkty si na základe týchto reklám diváci už reálne kúpili boli výsledky zaujímavé. Asi každý desiaty respondent si na takúto kúpu spomínal. Aj keď tieto čísla nie sú na prvý pohľad príliš presvedčivé, služba YouTube má milióny a milióny používateľov. Každý desiaty už zrazu neznie tak zle, však?

Celkovo môžeme tieto výsledky zhodnotiť asi nasledujúco: služba YouTube má veľké publikum, ktoré čiastočne reklamy na ich stránkach sleduje. Aj keď sa občas môže zdať, že reklamy nemajú na divákov veľký vplyv alebo si ich nepamätajú, firma si pomocou nich vytvára meno, ktoré si užívatelia zapamätajú. Časť divákov navyše reklamy sleduje a na ich základe aj nakupuje. Ak sa teda chystáte na propagáciu svojej firmy alebo svojho produktu, určite si dobre prezrite svoje možnosti na tejto stránke.

Celkovo môžeme tieto výsledky zhodnotiť asi nasledujúco: služba YouTube má veľké publikum, ktoré čiastočne reklamy na ich stránkach sleduje. Aj keď sa občas môže zdať, že reklamy nemajú na divákov veľký vplyv alebo si ich nepamätajú, firma si pomocou nich vytvára meno, ktoré si užívatelia zapamätajú. Časť divákov navyše reklamy sleduje a na ich základe aj nakupuje. Ak sa teda chystáte na propagáciu svojej firmy alebo svojho produktu, určite si dobre prezrite svoje možnosti na tejto stránke.

Autor: Peter Nagy