Pochopili už firmy sociálne siete?

Nie len marketér, ale aj obyčajný človek očakáva, že ak má niekto 10 rokov na to, aby sa s niečím naučil pracovať, zvládne to, nech je to akokoľvek náročné a dôležité.
Ja freelancujem len rok a neustále narážam na firmy, ktoré ešte stále nerozumejú podstate marketingu na sociálnych sieťach. Inak povedané, firmy tápu, teda, ak sú ochotné si to priznať. A to je problém.

Je Facebook pandorina skrinka? Alebo je len pre vyvolených?

Pre svojich klientov robím copywriting a manažment sociálnych sietí. Väčšinou ide o malé a stredné firmy, startupy, no občas sa o mňa potkne aj medzinárodná firma, či dokonca PR agentúra.
Bez rozdielu veľkosti, trhu alebo zamerania môžem s určitosťou povedať, že len pramálo firiem chápe ako funguje napríklad Facebook. Najbližšie k tomu pritom majú startupy a vďačiť za to môžu buď veku svojich zamestnancov, alebo uvoľnenému prístupu k digitálu.

sc12...Zatvárajú firmy oči pred potenciálom sociálnych sietí? Tie svetové už nie, no čo tie naše?

Čo firmy od sociálnych sietí väčšinou očakávajú?

Najlepšie bude typické firemné očakávania demonštrovať na krátkom dialógu, ktorý si dávam v poslednom čase na raňajky.

Ja: „ Poďme si teda povedať niečo o stratégii na sociálne siete.

Klient: „Viete pán Dužek, v tomto mám úplne jasno. S partnermi sme sa dohodli, že od vás chceme, aby ste priviedli 20 % ziskov práve zo sociálnych sietí.”

Ja: „Okej, fajn. Znie to trocha sci-fi, ale povedzte mi, aký máte pre mňa rozpočet na platenú
reklamu, pretože toto asi organicky hneď nepôjde. Ak vôbec.”

Klient: „Myslel som, že keď máme 2000 lajkov na stránke, tak to stačí urobiť organicky, ale keďže
vám veríme, dáme vám na to 100 eur.”

Ja: „Ďakujem, ste veľkorysý, ale takúto spoluprácu asi budem musieť odmietnuť.”

Takže asi takto. Teraz si ale povedzme, aké by mali mať firmy reálne očakávania, ktoré sú dosiahnuteľné, ale tiež využijú potenciál sociálnych sietí.

Sociálna sieť je fičúrka na firemnú transparentnosť

Ešte než som sa na sociálne siete začal pozerať okom markeťáka, vždy mi prišlo, že Facebook, Twitter alebo Instagram sú akýmsi oknom do duše životov. A to rovnako osobných, ako aj firemných.
Predpripravené, štylisticky ocukrené a tip-top zbúchané reklamy ľudí otupili natoľko, že sme húfne prestali firmám dôverovať. Zašlo to dokonca tak ďaleko, že ľudia prestali reagovať na zľavy, alebo poštovné zadarmo. A to bol úder pod pás. Pre mňa sú sociálne siete antidepresívom práve proti takýmto reklamám – nedôveryhodným, umelým, zinscenovaným a s miliónovou post-produkciou.

Prečo si to myslím? Vidím to predsa sám na sebe. Viem, ako sa cítim, keď uvidím live-stream Škody z autosalónu v Ženeve, kde ku mne prehovára človek z vyššieho manažmentu. Viem, že môjmu mestu sa darí, keď sa na svojej sociálnej sietí pochváli totálne vypredaným kinom. A taktiež viem, že keď mi moja obľúbená marketingová agentúra do news feedu naservíruje nový content, zhltnem ho, a nebudem sa pýtať zbytočné otázky. Tieto firmy bojujú o moju pozornosť a robia to správne. Firmy, ktoré podľa mňa pochopili, ako fungujú sociálne siete, si v prvom rade uvedomili, že nejde o predajný kanál (automatika robí svoje). Teda v prípade, že nechcete upriamiť svoju pozornosť na platenú reklamu, čo bez peknej a funkčnej stránky aj tak nejde. Teraz však hovorím viac o organickom dosahu, ktorý môže byť v správnej chvíli podporený platenou reklamou. No tam to nekončí. Dobré firmy tiež vedia, že si nestačí urobiť pekný obsahový kalendár štýlom „nastrieľame do nich poriadny zásobník contentu, veď to je ževraj hra na istotu.”

A na záver, dobrej firme nikdy nevyschne studňa inšpirácie na nové príspevky, pretože každý deň berie nápady z diania bežného života firmy a namiesto „Čo im dnes predám” sa pýta „Ako môžem získať zaujímavým spôsobom pozornosť svojich fanúšikov, niečo im povedať, niečo ich naučiť a ešte sa aj zviditeľniť?”

sc12.Mama hovorieva: „Sociálne siete sú všetky odlišné, no ak si z nich vyberieš akúkoľvek, vždy musíš
vedieť, čo od nej očakávaš.”

Sociálne siete nie sú pre veľké firmy, ale pre tie šikovné

Existuje čarovné slovo na K, ktorému sa väčšina firiem chce vyhnúť. Je to kreativita. A ako viem, že ho nemajú rady? Pretože keby ho zbožňovali, asi by som bol nezamestnaný. Nestačí, že firma ukáže ako to u nej funguje, ponúkne zaujímavé informácie a novinky vo forme contentu. Dnes tomu všetkému treba dať vizuálnu korunku. Táto korunka má podobu fotiek, videí, gifiek, canvasov, carouselov a ešte zopár ďalších kúlovo znejúcich slov. Povedal by som, že platí „Zaujmi oko a si o krok bližšie k peňaženke.”

Ak sa chce dobrá firma stať firmou, ktorá rozumie sociálnym sieťam, musí si uvedomiť, že firemná stránka neumrie ani za rok, ani za dva, a keď sa o ňu prestane starať, povedomie o značke sa vytratí s ňou.
Sociálne siete sú konzistentná práca, ktorá si vyžaduje spoluprácu medzi marketérmi a firmami tak, aby si firma mohla nájsť svoje miesto a svojich zákazníkov. Firmy tiež musia pochopiť sociálne siete ako kanál otvorenej komunikácie.

Negatívne komentáre? Fajn, veď aj môj zákazník má názor. Feedback je základným kameňom progresu, a to platí aj v online prostredí. Na druhej strane sa firmy na sociálnych sieťach dozvedia o svojich zákazníkoch množstvo informácii, ktoré môžu použiť na zvýšenie ziskov, a to už znie ako fair deal.

Sociálne siete môžu byť aj príbeh so šťastným koncom

Keď píšem „šťastný koniec,” nemyslím tým automaticky konverziu. Myslím tým situáciu, keď vás vaša cieľovka spozná. Spozná firemný brand, hlas, logo a dokonca rada vašu firmu odporučí ďalej. Minimálne preto, lebo máte skvelé sociálne siete. A aj keď lajk nie je konverzia, podľa mňa je povedomie o značke prvý krok k budúcej konverzii.

A teraz to všetko zosumarizujem.

Dobrá firma, tá, ktorá vie ako používať sociálne siete, je na misii ku konzistentnej, transparentnej a vizuálnej komunikácii so zákazníkmi. Ukazuje všetko, a tým myslím dennodenný život vo firme, nie len produkty a služby. Pochváli sa bežnými záležitosťami, ale aj nevšednými situáciami, a keď nastane dobrá chvíľa, tak príde s férovou ponukou.

Firmy, ktoré majú so sociálnymi sieťami problém musia prestať za každú cenu predávať a ponúkať. Namiesto toho by mali začať uvažovať o tom, ako povedia svoj príbeh, odkomunikujú svoju značku a ako začnú využívať kreativitu, ktorá osloví ich cieľovú skupinu.

A taká je odpoveď na moju otázku z titulku článku.

 

AUTOR:

Maxim Dužek

 


* Článok zaradený do súťaže časopisu Digitalmag v roku 2017 *

image_print