Zdroj: Google.sk
Rok 2016 bol úžasným rokom pre online marketing a ani rok 2017 určite nespomalí tempo a preto treba držať krok s najnovšími trendami, ktoré budú dominovať v tomto roku.
Marketing je oblasť, v ktorej dominujú tí, ktorí majú schopnosť predvídať, vopred plánovať, očakávať zmeny a naskočiť na nové trendy v marketingu skôr, ako to urobia všetci konkurenti. Takže treba brať na vedomie aktuálne trendy a pripraviť sa na ne s cieľom zostať konkurencieschopný v danom odvetví.
Niektoré z týchto marketingových trendov sa už dávno používali, ale po niekoľkých rokoch počiatočného experimentovania inými ľuďmi a spoločnosťami teraz môžeme analyzovať, akými efektívnymi sa tieto stratégie stali. Pozrime sa teda na ponaučenia z minulých rokov a najnovšie trendy potrebné pre spoločnosť, aby zažiarila v roku 2017:
1. Pripojte sa mobilom
Pretože tam sú všetci zákazníci! Strávte nejaký čas vonku a všimnete si, že každý človek nemôže byť dokonca ani 5 minút bez toho, aby skontroloval svoj smartfón. Je to choroba! ALE to je to, čo my ako majitelia firiem, obchodníci a začínajúci podnikatelia môžeme využiť v našu výhodu.
Existuje len jeden problém – najnovší prieskum na trhu MarketingLand ukazuje, že väčšina firiem NEOPTIMALIZUJE svoje webové stránky a vstupné stránky na mobilné zariadenia a v dôsledku toho dochádza k veľkej strate potenciálnych tržieb.
Vnútorný prístup k metrikám vstupných stránok zákazníkov potvrdzuje, že až 45% návštevníkov stránky prichádza cez mobilné zariadenia.
Všetky tieto údaje nám hovoria, že ak webové stránky, kampane, vstupné stránky a dokonca aj e-maily nie sú optimalizované pre mobilné zariadenia, dochádza k pomerne veľkej percentuálnej strate návštevnosti. Kamkoľvek je návštevnosť nasmerovaná, musí byť všetko optimalizované pre mobilné zariadenia. Zatiaľ čo počítače ako desktopový zdroj návštevnosti stále nevymreli, jedna vec je jasná, mobilné telefóny a tablety tu budú stále viac a viac, a preto prinášať kvalitné zážitky návštevníkom všetkých zariadení je dôležitejšie ako kedykoľvek predtým.
2. Staňte sa mediálnou spoločnosťou
Myšlienka obsahového (content) marketingu nie je nič nové. Ponúkanie bezplatných rád a tipov pre potenciálnu zákaznícku základňu sa môže zdať kontraproduktívne, napriek tomu ak ste dobrí v niečom, nikdy by ste to nemali robiť úplne zadarmo.
Obsahový marketing je o dvoch veciach: poznanie a dôvera. Najprv dáte svojim návštevníkom informácie o témach, o ktoré sa zaujímajú. Ľudia majú bolesť, vy máte „liek“. Ale bolo by chybou premýšľať o obsahovom marketingu ako o priamom predaji.
Obsahový marketing je dlhodobá marketingová stratégia, pri ktorej si vybudujete dôveru s dvoma stranami: vašimi budúcimi zákazníkmi, ktorí ešte nie sú pripravení nakúpiť a vašimi súčasnými / minulými zákazníkmi, ktorých si chcete udržať.
Keďže sa snažíte dosiahnuť výsledky vo vyhľadávaní pravidelnými aktualizáciami, zvyšujete tak viditeľnosť svojej značky, nadviažete spojenie so svojim publikom a podnecujete dôveru k značke.
Obsahový marketing stojí menej ako polovicu iných typov marketingu, ako sú napríklad reklamy a z dlhodobého hľadiska je to efektívnejšie. V kombinácii s platenými reklamnými stratégiami na Google alebo Facebooku je možné zvýšiť povedomie o značke rýchlejšie ako s tradičnými marketingovými stratégiami.
Vytvorenie bezplatného obsahu je dôležité, ak chcete zostať relevantní v najbližšom desaťročí. Môžete a mali by ste mať však aj platenú ponuku (to je to, ako budete prekvitať v podnikaní). Použitie obsahu na získanie a zapojenie potenciálnych zákazníkov môže byť veľmi dôležitým kľúčom k vášmu budúcemu marketingovému úspechu.
3. Dostaňte sa za kameru
Nové trendy sú tiež viditeľné v spôsobe, akým ľudia konzumujú obsah a médiá. Štúdia z výskumného projektu OMD UK Future of Britain naznačuje, že hlavným dôvodom je to, že ľudia skracujú pozornosť. Výskum OMD tvrdí, že diváci pravidelne zapínajú svoje zariadenia počas pozerania televízora. Štúdia ďalej konštatuje, že značky potrebujú experimentovať s novými formátmi, ktoré vyhovujú týmto novým druhom spotreby.
Existujú tí ľudia, ktorí milujú čítanie zložitých článkov, ale aj ľudia, ktorí dávajú prednosť 140 znakom na Twitter, či Facebook… ale existuje ešte ďalší rýchlo rastúci online segment, ktorý predpovedá, že do roku 2018 bude tvoriť 79% všetkých návštevnosti.
Je to VIDEO. A je ľahké pochopiť, prečo – je to klasický formát, ktorý ľudia milujú a apelujú na takmer každé publikum nehovoriac o tom, aké ľahké je konzumovať video v porovnaní s čítaním textu na mobilnom zariadení.
Video je skvelým médiom pre zapojenie ľudí do príbehu. Má nízku bariéru vstupu a môže ponúknuť firme veľa dlhodobých výhod, ako napríklad:
- Vytváranie obsahu, ktorý bude žiť navždy a poskytne ďalší prúd návštev,
- Kultivovať publikum, ktoré vás môže spoznať a milovať,
- Alebo dokonca získať vplyvný status “celebrity” .
Neexistujú žiadne tvrdé a rýchle pravidlá pre vytváranie videoobsahu. Videá môžu byť profesionálne zaznamenané, alebo dokonca urobené z webovej kamery. Dĺžka môže byť v rozmedzí od menej ako minúty až po viac ako hodinu. Jediná vec, na ktorú sa diváci sťažujú, je kvalita zvuku, a preto je potrebné mať túto časť správnu.
Video marketing nie je len o viral marketingu. Existuje veľa rôznych spôsobov, ako je možné efektívne využívať video na zviditeľnenie, angažovanosť a predaj – prostredníctvom videí vstupných stránok, demo produktov, atď. Vďaka rýchlejšiemu internetu a všade prítomnosti mobilných zariadení sa dokonca aj živé video stalo samo osebe trendom, pričom stále viac aplikácií a platforiem prináša nejakú funkciu “živého vysielania”. Po vytvorení videa je jednoduché zdieľať ho na jednotlivých platformách.
4. Odomknite potenciál e-mailu
E-mail je pravdepodobne najstaršia forma digitálnej komunikácie. Pre mnohých to môže vyzerať ako zastaraný model – rozhodne nie je tak okázalý ako sociálne médiá alebo SEO.
E-maily stále napredujú a sociálne siete skôr ustupujú, alebo stagnujú. Miery konverzie e-mailu sú dokonca takmer až 40-krát vyššie ako poskytuje Facebook. E-mailová adresa je často oveľa cennejšia ako niekoľko „lajkov“ či „followerov“. A keďže poskytuje vyššie miery konverzie ako akákoľvek iná metóda, je to jasný víťaz. Takže teraz vieme, ako môže byť efektívny e-mailový marketing, ale na odblokovanie skutočného potenciálu e-mailu je na obzore nový trend, ktorý môže ponúknuť lepšiu a lukratívnejšiu službu.
Je to SEGMENTÁCIA – PERSONALIZÁCIA. Ak je posielaná rovnaká všeobecná kampaň všetkým ľuďom v databáze, je šanca, že nebudú dosiahnuté najlepšie výsledky. Treba rozdeliť zoznam do lepšie zvládnuteľných skupín. Napríklad podľa pohlavia, podľa veku, čo umožňuje lepšie zacielenie a oslovenie ľudí. Takže aj vytvorenie rôznych zoznamov z databázy je kľúčom k úspechu. To vám umožní prispôsobiť správu ľuďom v zozname. Áno, je to trochu viac práce, ale je to niečo, čo sa vyplatí pokiaľ ide o vaše konverzie.
Spoločnosť Vero použila údaje z 8 000 e-mailových kampaní, aby mohla dospieť k záveru, že pomocou personalizácie v e-mailových marketingových kampaniach je možné zvýšiť mieru prekliknutia až o 50%, aj keď firma použije iba meno zákazníka!
Tu je niekoľko príkladov toho, ako inak sa dá segmentovať zoznam účastníkov:
- Podľa demografických údajov
- Podľa dátumu registrácie
- Podľa záujmov
- Podľa činnosti
- Podľa cieľovej aktivity
5. Komunikujte správnu informáciu
Ak strávite nejaký čas okolo marketingovej sféry blogovania, s najväčšou pravdepodobnosťou ste videli, ako ľudia očakávajú výsledky, že dosiahli dvojnásobný alebo dokonca trojciferný percentuálny nárast počtu konverzií a to len tým, že na svojej vstupnej stránke alebo na webových stránkach niečo zmenili.
Ako dosiahli takéto zlepšenie? Pomocou A/B testovania. Niet divu, že čoraz viac špičkových webových stránok na sieti vyzdvihuje práve tento rastúci trend.
Niekedy stačí jednoduchý krok, ako zmena farby textu, čo môže zvýšiť mieru konverzie, avšak bez A/B testovania by to mohlo zostať neobjavené celé mesiace. To je dôvod, prečo je potrebné implementovať správnu stratégiu A/B testovania, ktorá vám pomôže extrahovať údaje zo správania používateľov. Pre malé aj veľké zmeny je A/B testovanie stále najspoľahlivejšou a ľahko merateľnou metódou na dosiahnutie veľkých zmien vstupných stránok, webových stránok a kampaní. Je to tiež najrýchlejší spôsob, ako zaznamenať zvýšenie (alebo zníženie!) miery konverzie.
A/B testovanie môže poskytnúť omnoho väčší prehľad o potrebách zákazníkov než akýkoľvek iný marketingový trend.
AUTOR:
Renáta Vajdová
* Článok zaradený do súťaže časopisu Digitalmag v roku 2017 *